Zmiany wprowadzono z powodu: Poprawki w formatowaniu tekstu
Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w SÄ™pólnie KrajeÅ„skim
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w SÄ™pólnie Kraj. zwana dalej „PowiatowÄ… StacjÄ…”, jest zakÅ‚adem opieki zdrowotnej, przy pomocy którego PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w SÄ™pólnie Kraj., wykonuje zadania wynikajÄ…ce z ustaw o PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej.
- Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj. zwany dalej „Regulaminem” okreÅ›la organizacjÄ™ wewnÄ™trznÄ… oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
- Schemat organizacyjny Powiatowej Stacji stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego.
Rozdział 2
Sposób kierowania PowiatowÄ… StacjÄ…
§ 2
- DziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… Powiatowej Stacji kieruje PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w SÄ™pólnie Kraj., bÄ™dÄ…cy Dyrektorem Powiatowej Stacji, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem” lub „Dyrektorem”.
- Dyrektor kieruje StacjÄ… przy pomocy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego, kierowników komórek organizacyjnych i pracowników na samodzielnych stanowiskach.
- PaÅ„stwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zastÄ™pujÄ… upoważnieni kierownicy komórek organizacyjnych.
- Dyrektor może ustanowić peÅ‚nomocników do wykonywania w jego imieniu okreÅ›lonych czynnoÅ›ci.
§ 3
- KomórkÄ… organizacyjnÄ… Powiatowej Stacji jest oddziaÅ‚ i samodzielne stanowisko pracy. KomórkÄ… organizacyjnÄ… oddziaÅ‚u jest sekcja i jednoosobowe stanowiska pracy.
PracÄ… komórek organizacyjnych kierujÄ… ich kierownicy lub pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.- Kierownicy komórek oraz pracownicy zajmujÄ…cy samodzielne stanowiska pracy w komórce organizacyjnej podlegajÄ… bezpoÅ›rednio Dyrektorowi.
- W czasie nieobecnoÅ›ci kierownika komórki organizacyjnej jej pracÄ… kieruje pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
- Do realizacji zadaÅ„ bieżących i problemowych Dyrektor może powoÅ‚ywać zespoÅ‚y realizacyjne skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z pracowników różnych komórek organizacyjnych i wyznaczyć koordynatora ich pracy.
- W Powiatowej Stacji funkcjonuje system zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…, opisany w procedurach ogólnych oraz ksiÄ™dze jakoÅ›ci, którym mogÄ… być objÄ™te komórki organizacyjne wyznaczone przez Dyrektora Stacji.
- Nadzór nad jakoÅ›ciÄ… pracy w komórkach objÄ™tych systemem zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… sprawuje specjalista ds. systemu jakoÅ›ci wyznaczony przez Dyrektora. Funkcje kierowników technicznych sprawujÄ… pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
- Zadania z zakresu obrony cywilnej, bezpieczeństwa przeciwpożarowego, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony informacji niejawnych realizują pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
- Funkcję rzecznika prasowego Powiatowej Stacji pełni pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
- W Powiatowej Stacji funkcjonuje system kontroli zarzÄ…dczej. Za jego skuteczność, efektywność w zakresie podejmowanych dziaÅ‚aÅ„, dla zapewnienia realizacji celów i zadaÅ„ w sposób zgodny z prawem efektywny, oszczÄ™dny i terminowy odpowiada Dyrektor.
§ 4
- GÅ‚ówny ksiÄ™gowy nadzoruje dziaÅ‚alność ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji .
§ 5
- Dyrektor wykonuje czynnoÅ›ci pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
- W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu z przedstawicielem załogi, w granicach określonych obowiązującymi przepisami.
- Dyrektor organizuje i nadzoruje szkolenia pracowników w Powiatowej Stacji.
§ 6
- Powiatowa Stacja może prowadzić nie wyodrębnioną organizacyjnie działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającą m.in. na świadczeniu usług w zakresie szkoleń.
Rozdział 3
Organizacja wewnętrzna Powiatowej Stacji
§ 7
- W skÅ‚ad Powiatowej Stacji wchodzÄ… jako jej komórki organizacyjne nastÄ™pujÄ…ce oddziaÅ‚y, sekcje i samodzielne stanowiska pracy:
1) OddziaÅ‚ Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego w skÅ‚ad , którego wchodzÄ…;
a. Sekcja Higieny Å»ywnoÅ›ci Å»ywienia i Przedmiotów Użytku
b. Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi
c. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego
d. Stanowisko ds. Oceny Åšrodowiska Pracy i Prewencji Chorób Zawodowych
e. Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży
f. Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego
2) Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna, w której skÅ‚ad wchodzÄ…;
a. Stanowisko ds. ekonomicznych
b. Stanowisko ds. administracyjnych
3) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej I Promocji Zdrowia;
4) Samodzielne Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego;
5) Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego.
Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych
§ 8
- Do zadaÅ„ wszystkich komórek organizacyjnych należy w szczególnoÅ›ci:
1) wykonywanie zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wynikających z ustawy o
Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
2) sporzÄ…dzanie planów pracy i sprawozdaÅ„ z ich wykonania, oraz wÅ‚aÅ›ciwe
dokumentowanie pracy,
3) przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej w zakresie tworzenia i obiegu dokumentacji,
4) gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii i innych
dokumentów w zakresie dziaÅ‚ania komórki organizacyjnej, a w szczególnoÅ›ci
opracowywanie postanowień i decyzji wynikających z prowadzonego przez nią
postępowania administracyjnego,
5) staÅ‚e podnoszenie kwalifikacji poprzez samoksztaÅ‚cenie pracowników, szkolenia
wewnętrzne, udział w szkoleniach i w kursach organizowanych przez
wyspecjalizowane jednostki oraz przeprowadzanie szkoleÅ„ dla pracowników Stacji,
6) przyjmowanie oraz zaÅ‚atwianie skarg i wniosków,
7) prowadzenie ewidencji i zbioru przepisów prawnych zwiÄ…zanych z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ…
komórki organizacyjnej oraz bieżąca analiza zmian obowiÄ…zujÄ…cego prawa,
8) Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca oraz wymiana informacji pomiÄ™dzy wszystkimi komórkami
organizacyjnymi Powiatowej Stacji w zakresie stanu sanitarnego i sytuacji
epidemiologicznej,
9) wdrażanie postępu naukowego dotyczącego metod i jakości pracy,
10) wspóÅ‚praca z organami administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej oraz instytucjami,
organizacjami, stowarzyszeniami i środkami masowego przekazu,
11) realizowanie wniosków pokontrolnych organów kontroli paÅ„stwowej oraz
wniosków wynikajÄ…cych z dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolnej Ministerstwa Zdrowia, GÅ‚ównego
Inspektoratu Sanitarnego i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej,
12) doskonalenie zarządzania systemem jakości,
13) przestrzeganie przepisów bhp i ochrony p/pożarowej,
14) przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych i danych osobowych
oraz tajemnicy służbowej,
15) realizacja celów i zadaÅ„ okreÅ›lonych dla Jednostki oraz uczestniczenie w
zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli
zarzÄ…dczej,
16) realizowanie prac problemowych zleconych przez GÅ‚ównego Inspektora
Sanitarnego i PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
§9
- Zadaniem OddziaÅ‚u Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego jest prowadzenie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpÅ‚ywem czynników szkodliwych i uciążliwych oraz zapobieganie powstawaniu chorób zakaźnych, zawodowych, powodowanych warunkami Å›rodowiska. SporzÄ…dzanie analiz i ocen stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej w powiecie oraz przygotowywanie na ich podstawie opinii, wystÄ…pieÅ„ i informacji.
- Zadania te, realizowane sÄ… przez wyodrÄ™bnione komórki merytoryczne, OddziaÅ‚u:
2.1. Zadania Stanowiska ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:
1) Uzgadnianie studiów uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania
przestrzennego gmin oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych.
2) Uzgadnianie zakresu i stopnia szczegóÅ‚owoÅ›ci informacji wymaganych w
prognozie oddziaływania na środowisko.
3) Uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i
zdrowotnych.
4) Wydawanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na
środowisko dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
5) Wydawanie opinii w ramach postępowania zmierzającego do wydania decyzji
środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko.
6) Kontrola przestrzegania wymagań higieniczno-sanitarnych w obiektach będących w
trakcie budowy i przekazywanych do użytkowania.
7) Wydawanie opinii o obiektach budowlanych przekazywanych do eksploatacji.
8) Informowanie PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w
Bydgoszczy o stwierdzonych podczas czynności kontrolnych uchybieniach w
dokumentacji opiniowanej przez rzeczoznawców ds. sanitarno-higienicznych.
9) Wydawanie opinii o zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi w przepisach
Unii Europejskiej – przedsiÄ™wzięć i inwestycji, których realizacja jest wspomagana
przez AgencjÄ™ Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze Å›rodków pochodzÄ…cych z
funduszy Unii Europejskiej.
2.2. Zadania Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego:
1) Prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie
chorób zakaźnych i innych powodowanych warunkami Å›rodowiska.
2) Zbieranie danych, rejestracja i opracowywanie informacji na temat chorób
szerzÄ…cych siÄ™ epidemicznie, dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych, w tym
systematycznej oceny sytuacji zdrowotnej społeczeństwa powiatu w zakresie
chorób zakaźnych.
3) Opracowywanie ognisk epidemicznych i przypadków chorób szczególnie
niebezpiecznych.
4) Zapobieganie szerzeniu siÄ™ chorób zakaźnych poprzez prowadzenie nadzoru
przeciwepidemicznego nad osobami chorymi, nosicielami, osobami zakażonych
bezobjawowo i ozdrowieńcami oraz osobami z ich otoczenia.
5) Nadzór nad zakażeniami szpitalnymi oraz wspóÅ‚praca z placówkami lecznictwa
zamkniętego w zakresie ich profilaktyki.
6) Dystrybucja preparatów szczepionkowych.
7) Nadzór nad realizacjÄ… szczepieÅ„ ochronnych przez Å›wiadczeniodawców na terenie
powiatu.
8) Nadzór nad bezpieczeÅ„stwem epidemiologicznym przeprowadzanych zabiegów
medycznych w placówkach sÅ‚użby zdrowia oraz monitoring zagrożeÅ„
epidemicznych.
9) ObsÅ‚uga krajowego systemu nadzoru epidemicznego i kontroli chorób zakaźnych.
10) Sprawowanie nadzoru nad sterylizacja i dezynfekcjÄ….
11) Inicjowanie, organizowanie i przeprowadzanie szkoleń dla personelu medycznego
w dziedzinie zwalczania i profilaktyki chorób zakaźnych, dezynfekcji i sterylizacji
oraz szczepień ochronnych.
12) WspóÅ‚praca z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w zakresie zwalczania chorób
odzwierzęcych u ludzi.
13) Szerzenie oÅ›wiaty zdrowotnej, wspóÅ‚dziaÅ‚anie z organami administracji
samorzÄ…dowej, Å›rodkami masowego przekazu i innymi komórkami
organizacyjnymi Powiatowej Stacji w zakresie zwalczania chorób zakaźnych.
2.3. Zadania Sekcji Higieny Å»ywnoÅ›ci, Å»ywienia i Przedmiotów Użytku:
1) Zatwierdzanie i dokonywanie wpisów do rejestru zakÅ‚adów produkujÄ…cych i
wprowadzajÄ…cych żywność do obrotu - podlegajÄ…cych urzÄ™dowej kontroli organów
państwowej inspekcji sanitarnej.
2) Kontrola przestrzegania przepisów okreÅ›lajÄ…cych wymagania higieniczne i
zdrowotne w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu Å›rodków
spożywczych, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… oraz
kosmetyków.
3) Prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu
sanitarno-technicznego.
4) Opracowywanie, dokumentowanie i likwidacja ognisk zbiorowych zatruć
pokarmowych we wspóÅ‚pracy z innymi komórkami.
5) WspóÅ‚udziaÅ‚ w opiniowaniu projektów i w odbiorze przejmowanych pod nadzór
obiektów żywnoÅ›ciowo - żywieniowych oraz uczestnictwo w kontrolach odbiorowych
obiektów w zwiÄ…zku ze zmianÄ… użytkownika.
6) Ocena stopnia wdrożenia i skuteczności funkcjonowania zasad GHP, GMP i
systemu analizy zagrożeÅ„ i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych
obiektach;
7) Ocena jakości żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego.
8) Prowadzenie postÄ™powania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o
niebezpiecznych produktach żywnościowych i nie żywnościowych RASFF i RAPEX.
9) Podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących
niewłaściwego stanu sanitarnego.
10) Podejmowanie działań w ramach urzędowej kontroli i monitoringu żywności, w
tym pobieranie próbek żywnoÅ›ci, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do
kontaktu z żywnością do badań laboratoryjnych.
11) Pobieranie próbek kosmetyków do badaÅ„ laboratoryjnych w ramach urzÄ™dowej
kontroli kosmetyków.
12) WspóÅ‚praca z innymi sÅ‚użbami urzÄ™dowej kontroli żywnoÅ›ci w ramach
kompetencji i zawartych porozumień oraz z innymi organami samorządu.
13) Prowadzenie dziaÅ‚aÅ„ doraźnych na podstawie wytycznych GÅ‚ównego Inspektora
Sanitarnego oraz PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
14) Upowszechnianie wiedzy o zasadach racjonalnego żywienia, promocja zdrowia w
dziedzinie higieny żywności i żywienia.
15) Prowadzenie systemów informacyjnych i baz danych dotyczÄ…cych nadzoru nad
bezpieczeństwem żywności.
16) Kontrola przestrzegania przepisów zawartych w rozporzÄ…dzeniach Parlamentu
Europejskiego i Rady w zakresie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy
oraz w zakresie identyfikacji organizmów genetycznie zmodyfikowanych w
żywnoÅ›ci oraz znakowania żywnoÅ›ci genetycznie zmodyfikowanej.”
2.4. Zadania Sekcji Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi:
1) Sprawowanie bieżącego nadzoru nad:
a) stanem sanitarnym i przestrzeganiem wymagań higienicznych i
zdrowotnych w obiektach i urządzeniach użyteczności publicznej,
b) stanem sanitarno-higienicznym zakÅ‚adów opieki zdrowotnej, w tym
przestrzegania procedur dotyczących utrzymania czystości, gospodarki
odpadami medycznymi i postępowaniem z bielizną medyczną.
c) stanem sanitarnym miejscowoÅ›ci, tras i obiektów wczasowo –
turystycznych,
d) warunkami świadczenia usług w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych,
odnowy biologicznej i tatuażu,
e) warunkami sanitarno – higienicznymi w zakÅ‚adach (domach) pogrzebowych
z uwzględnieniem właściwego postępowania ze zwłokami i szczątkami
ludzkimi,
f) stanem sanitarno-technicznym urządzeń służących do zaopatrywania
ludności w wodę przeznaczoną do spożycia,
g) przestrzeganiem wymagań określonych w ustawie z dnia 15 września 2017
r. o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium.
2) Prowadzenie nadzoru nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami okazjonalnie
wykorzystywanymi do kąpieli oraz jakością wody w tych obiektach.
3) Prowadzenie monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w
szczególnoÅ›ci poprzez:
a) sporzÄ…dzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody,
b) pobór próbek do badaÅ„ fizyko-chemicznych i bakteriologicznych,
c) kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych,
d) sporzÄ…dzanie ocen, raportów i komunikatów,
e) prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu,
f) szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz,
g) prowadzenie bazy danych Woda-Excel.
4) Monitoring jakości wody ciepłej w celu wykrywania bakterii Legionella sp. w
obiektach użyteczności publicznej oraz zamieszkania zbiorowego.
5) Prowadzenie postępowania i wydawanie decyzji na przeprowadzenie
ekshumacji oraz postanowień dotyczących sprowadzania zwłok z zagranicy.
6) Podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku występowania uciążliwości
lub zagrożeń środowiskowych.
2.5. Zadania Stanowiska ds. Oceny Åšrodowiska Pracy i Prewencji Chorób Zawodowych :
1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym zakÅ‚adów pracy oraz
warunkami zdrowotnymi środowiska pracy w celu zapobiegania
powstawaniu chorób zawodowych, zakaźnych i innych chorób zwiÄ…zanych z
warunkami pracy.
2) Prowadzenie postÄ™powaÅ„ w sprawach chorób zawodowych dotyczÄ…cych
oceny narażenia zawodowego i prowadzenia postępowania
administracyjnego.
3) Kontrola przestrzegania przez producentów, importerów, osoby
wprowadzajÄ…ce do obrotu, stosujÄ…ce lub eksportujÄ…ce substancje
chemiczne, ich mieszaniny lub wyroby w rozumieniu przepisów ustawy z
dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z tej ustawy oraz z rozporzÄ…dzeÅ„ Wspólnot
Europejskich w niej wymienionych.
4) Kontrola przestrzegania przepisów dotyczÄ…cych wprowadzania do obrotu
produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w
działalności zawodowej.
5) Kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo
czynnych dla detergentów.
6) Ocena narażenia zawodowego na substancje, preparaty lub procesy
technologiczne o dziaÅ‚aniu rakotwórczym lub mutagennym w Å›rodowisku
pracy oraz nadzór nad stanem zdrowia pracowników zawodowo narażonych
na te czynniki.
7) Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu prekursorów narkotykowych
kategorii 2 i 3 zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawnymi.
8) Opracowywanie ocen stanu sanitarnego zakÅ‚adów pracy oraz zagadnieÅ„
problemowych dotyczących środowiska pracy.
9) Wykorzystywanie wyników laboratoryjnych badaÅ„ Å›rodowiska pracy w
ramach bieżącego nadzoru sanitarnego.
10) Ocena warunków higieniczno – sanitarnych pracowników zatrudnionych
przy stosowaniu, dystrybucji i przechowywaniu Å›rodków ochrony roÅ›lin.
11) Realizacja zagadnieÅ„ problemowych w dziedzinie profilaktyki chorób
zawodowych.
12) Promocja zdrowia w zakładach pracy.
13) Nadzór nad prowadzeniem badaÅ„ profilaktycznych pracowników zakÅ‚adów
pracy.
14) Zapobieganie i eliminowanie negatywnego wpÅ‚ywu czynników uciążliwych
i szkodliwych dla zdrowia, w tym: czynników fizycznych, chemicznych oraz
biologicznych.
15) Sporządzanie opracowań dotyczących środowiska pracy.
16) Prowadzenie ewidencji i dokumentacji zakÅ‚adów pracy podlegÅ‚ych
nadzorowi.
17) Prowadzenie rejestrów i ewidencji dotyczÄ…cych chorób zawodowych.
18) WspóÅ‚udziaÅ‚ w akcji ratowniczej w sytuacjach awaryjnych, poÅ‚Ä…czonych ze
skażeniem środowiska w zakresie dotyczącym stopnia i rodzaju
narażenia.
19) WspóÅ‚praca z paÅ„stwowÄ… inspekcjÄ… pracy, inspekcjÄ… weterynaryjnÄ…,
inspekcjÄ… HandlowÄ….
20) Nadzór nad przestrzeganiem zakazu wytwarzania i wprowadzania do
obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Å›rodków zastÄ™pczych lub
nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca
2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
21) Kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu narkomanii, dotyczących prowadzenia przez
przedsiÄ™biorców dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie wytwarzania, przetwarzania,
przerabiania, przywozu, wywozu, wewnÄ…trzwspólnotowej dostawy lub
wewnÄ…trzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej
substancji psychoaktywnej, w tym w postaci mieszaniny lub w wyrobie.
2.6. Zadania Stanowiska ds. Higieny Dzieci i Młodzieży:
1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym w szkoÅ‚ach i innych
placówkach oÅ›wiatowo-wychowawczych oraz oÅ›rodkach wypoczynku dla
dzieci i młodzieży.
2) Ocena prawidłowości oświetlenia i mikroklimatu pomieszczeń do nauki i
przystosowania mebli szkolnych i przedszkolnych do wzrostu dzieci i
młodzieży.
3) Kontrola przestrzegania wymagań dot. procesu nauczania wraz z oceną
rozkładu zajęć lekcyjnych.
4) Kwalifikacja pod wzglÄ™dem higieniczno-sanitarnym obiektów
przeznaczonych na wypoczynek letni i zimowy dla dzieci i młodzieży .
5) Wykonywanie prac problemowych zleconych przez Państwowego
Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i GÅ‚ównego Inspektora
Sanitarnego dotyczących higieny pracy ucznia i środowiska szkolnego.
6) WspóÅ‚praca z organami administracji oÅ›wiatowej, szkolnÄ… sÅ‚użbÄ… zdrowia i
innymi instytucjami i organizacjami zajmujÄ…cymi siÄ™ wychowaniem i
ochroną zdrowia dzieci i młodzieży.
§10
- Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje i nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w dziedzinie zdrowia publicznego na terenie powiatu sępoleńskiego, w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych, poprzez:
1) Inicjowanie i wytyczanie kierunków dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do zaznajomienia
społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, pobudzanie aktywności
społecznej do działań na rzecz własnego zdrowia poprzez:
a. okreÅ›lanie kierunków tematycznych
b. promowanie, wdrażanie i realizacjÄ™ programów i przedsiÄ™wzięć
prozdrowotnych,
c. badanie poziomu wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich
środowiskach,
d. określanie środowisk i zasięgu ich oddziaływania,
e. ewaluację efektywności realizowanych przedsięwzięć zdrowotnych,
f. wypracowywanie metod i form oddziaływania, w tym opracowywanie
scenariuszy imprez, wystaw, itp.
g. promowanie programów prozdrowotnych,
h. monitorowanie przedsięwzięć prozdrowotnych,
i. poszukiwanie sojuszników do realizacji zadaÅ„,
j. systematyczny rozwój bazy pomocy metodycznych i informacyjno-
edukacyjnych,
2) Prowadzenie szkoleń z zakresu metodyki oświaty zdrowotnej.
3) Utrzymywanie staÅ‚ej wspóÅ‚pracy z organami administracji samorzÄ…dowej,
instytucjami publicznymi, organizacjami społecznymi i środkami masowego
przekazu i sektorem prywatnym na rzecz oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia.
4) Udzielanie metodycznego i merytorycznego wsparcia placówkom realizujÄ…cym
zadania z zakresu promocji zdrowia.
5) Zapewnienie metodycznej pomocy dla komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji
w zakresie realizacji zadań oświatowych wynikających z ustawy o PIS.
6) Dbanie o właściwe wykorzystanie bazy pomocy metodycznych i jej tworzenie na
potrzeby zadań w zakresie oświaty zdrowotnej.
7) OcenÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci oÅ›wiaty zdrowotnej prowadzonej przez szkoÅ‚y, placówki
oÅ›wiatowo-wychowawcze, zakÅ‚ady sÅ‚użby zdrowia oraz inne placówki prowadzÄ…ce
działalność w zakresie oświaty zdrowotnej.
§11
- OddziaÅ‚ Ekonomiczny i Administracyjny realizuje zadania poprzez wyodrÄ™bnione komórki merytoryczne, zgodnie z zakresami okreÅ›lonymi w pkt. 2 i 3
- Zadania Stanowiska ds. Ekonomicznych :
1) Prowadzenie ksiÄ…g rachunkowych zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami.
2) Prowadzenie ksiÄ…g inwentarzowych.
3) Ewidencjonowanie i egzekwowanie dochodów budżetu paÅ„stwa.
4) Prowadzenie kasy, raportów kasowych oraz innych ewidencji zwiÄ…zanych z kasÄ…
Powiatowej Stacji.
5) WspóÅ‚dziaÅ‚anie z GÅ‚ównym KsiÄ™gowym w zakresie wykorzystania Å›rodków
finansowych.
6) Rozliczanie kosztów delegacji sÅ‚użbowych.
7) Sprawdzanie wszystkich dokumentów finansowych pod wzglÄ™dem formalnym.
- Zadania Stanowiska ds. Administracyjnych :
1) Wykonywanie czynności kancelaryjnych.
2) Prowadzenie sekretariatu i obsługa centrali telefonicznej.
3) Prowadzenie spraw pracowniczych.
4) Prowadzenie ewidencji i rozliczanie mandatów karnych.
5) Kompletowanie zbiorów przepisów prawnych.
6) Prowadzenie dokumentacji Inspektora Sanitarnego / Dyrektora Powiatowej Stacji.
7) Prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z inwestycjami, konserwacjÄ…, remontami
bieżącymi i kapitalnymi aparatury, sprzętu, urządzeń i pomieszczeń budynku, .
8) Prowadzenie książki obiektu budowlanego, dokumentacji technicznej instalacji i
urządzeń budynku Powiatowej Stacji.
9) Zabezpieczenie ochrony mienia Powiatowej Stacji.
10) Utrzymywanie właściwego stanu sanitarnego porządkowego na terenie
Powiatowej Stacji.
11) Podejmowanie czynności przygotowawczych do inwentaryzacji.
12) Zabezpieczenie transportu dla potrzeb Stacji.
13) Prowadzenie spraw bhp i przeciwpożarowych.
14) Prowadzenie ksiÄ™gi druków Å›cisÅ‚ego zarachowania.
15) Prowadzenie ubezpieczeń.
16) Prowadzenie archiwum Powiatowej Stacji, magazynu, biblioteki.
17) Zapewnienie prawidłowej eksploatacji nieruchomości, gospodarki energetycznej,
urządzeń energetycznych, chłodniczych, instalacji elektrycznej, sieci wodno-
kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, urządzeń łączności oraz sprzętu
techniczno-gospodarczego.
18) Zaopatrywanie w materiały aparaturę medyczną, sprzęt i urządzenia, druki,
materiały biurowe, odzież roboczą i ochronną oraz inne materiały potrzebne do
prawidłowego funkcjonowania Powiatowej Stacji.
19) Realizacja zakupów na rzecz Stacji zgodnie z ustawÄ… o zamówieniach publicznych
oraz zaopatrywanie komórek organizacyjnych w media, materiaÅ‚y, aparaturÄ™ i
sprzęt niezbędny dla zapewnienia właściwej działalności Powiatowej Stacji.
20) Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz
warunkami pracy.
21) Prowadzenie spraw związanych z ochroną przeciwpożarową.
22) Prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z obronÄ… cywilna i spraw wojskowych.
23) Zapewnienie prawidłowej eksploatacji wyposażenia komputerowego i
informatycznego.
24) Utrzymanie programów komputerowych w stanie gwarantujÄ…cym ich poprawne
użytkowanie.
25) Prowadzenie i aktualizacja Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowej Stacji.
§12
- Samodzielne Stanowisko Pracy - GÅ‚ówny KsiÄ™gowy realizuje merytoryczny nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji a w szczególnoÅ›ci:
1) Opracowywanie planów finansowych w zakresie dochodów, wydatków,
zatrudnienia, inwestycji, wniosków w sprawie zmiany tych planów oraz ich realizacji
w sferze budżetu i gospodarki pozabudżetowej.
2) Racjonalne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na wykonanie zadań
wynikajÄ…cych z planów i dziaÅ‚alnoÅ›ci statutowej;
3) Prowadzenie rachunkowości w Powiatowej Stacji.
4) Kontrola i nadzór w zakresie prawidÅ‚owej realizacji operacji gospodarczych i
finansowych w odniesieniu do planu finansowego.
5) Wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi.
6) Dokonywanie analiz ekonomicznych i tematycznych analiz okresowych ze
szczególnym uwzglÄ™dnieniem ksztaÅ‚towania siÄ™ kosztów wg miejsc ich
powstawania oraz przedstawienie wniosków wynikajÄ…cych z tych analiz.
7) Koordynacja problematyki finansowo – ekonomicznej komórek organizacyjnych
Powiatowej Stacji.
8) Nadzór nad prowadzeniem gospodarki kasowej.
9) SporzÄ…dzanie sprawozdawczoÅ›ci budżetowej okreÅ›lonej przez Ministra Finansów w
porozumieniu z Prezesem GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego.
10) Obliczanie wynagrodzeÅ„ oraz innych należnoÅ›ci pracowniczych – rozliczenie
należnych podatków zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami na podstawie
prawidłowo prowadzonych ewidencji analitycznych.
11) Regulowanie podatków oraz innych opÅ‚at.
12) Rozliczanie funduszy celowych.
§13
- Zadania Stanowiska Pracy Radcy Prawnego:
1) Udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.
2) Informowanie Dyrektora Stacji i kierowników komórek organizacyjnych o zmianach
w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania Stacji oraz interpretowanie
przepisów i prowadzenie szkoleÅ„ w tym zakresie.
3) Informowanie Dyrektora o uchybieniach w działalności Powiatowej Stacji w
zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień.
4) Opiniowanie projektów decyzji, postanowieÅ„ i innych rozstrzygnięć w postÄ™powaniu
administracyjnym oraz nadzór nad prowadzeniem postÄ™powania
administracyjnego i egzekucyjnego.
5) kompletowanie zbioru przepisów prawnych i podrÄ™cznej biblioteki fachowej;
6) Opiniowanie regulaminów i zarzÄ…dzeÅ„ Dyrektora Stacji.
7) Opiniowanie umów z zakresu prawa cywilnego, rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™.
8) Opracowywanie pozwów, pism procesowych oraz apelacji i innych Å›rodków
zaskarżenia.
9) Występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu
sÄ…dowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekajÄ…cymi.
10) Nadzór prawny nad egzekucjÄ… należnoÅ›ci Powiatowej Stacji.
11) Opracowywanie sprawozdań, ocen i analiz w sprawach leżących w zakresie zadań
Radcy Prawnego w Powiatowej Stacji.
§14
- Zadania Specjalisty ds. Jakości:
1) Wprowadzanie, utrzymanie i aktualizację systemu jakości.
2) Opracowanie i aktualizacja Ksiąg Jakości.
3) Prowadzenie auditów wewnÄ™trznych i przeglÄ…dów zarzÄ…dzania.
4) Prowadzenie szkoleń wewnętrznych.
Rozdział 5
Znakowanie pism w Powiatowej Stacji
§ 15
- Komórki organizacyjne wchodzÄ…ce w skÅ‚ad Powiatowej Stacji używajÄ… do znakowania akt niżej wymienionych symboli:
1. Oddział Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego | N |
2. Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia | OZ |
3. Stanowisko ds. Ekonomicznych | EK |
4. Stanowisko ds. administracyjnych | AD |
5. Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego | GK |
6. Stanowisko Pracy Radcy Prawnego | RP |
- Do znakowania akt z zakresu zagadnieÅ„ wymienionych poniżej w pkt. 1 – 4 stosuje siÄ™ nastÄ™pujÄ…ce symbole:
1. BHP i P/POÅ» | BP |
2. Obrony Cywilnej | OC |
3. Ochrony informacji niejawnych | IN |
4. Systemu zarządzania jakością | J |
- Po symbolach wymienionych w ust. 1. pkt. 1 dodaje się poprzedzony kropką, dodatkowy symbol określający rodzaj sprawy z zakresu działalności merytorycznej Powiatowej Stacji:
1. Sekcja Higieny Å»ywnoÅ›ci Å»ywienia i Przedmiotów Użytku | HÅ» |
2. Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi | HK |
3. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego | EP |
4. Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży | HD |
5. Stanowisko ds. Oceny Åšrodowiska Pracy Prewencji Chorób Zawodowych | HP |
6. Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego | NZ |
4. PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny – Dyrektor używa symbolu „PPIS”.
§ 16
- Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pracowników wymienionych w § 3 pkt.2 oraz w § 4 ustala Dyrektor.
- SzczegóÅ‚owe prawa i obowiÄ…zki GÅ‚ównego KsiÄ™gowego i Radcy Prawnego okreÅ›lajÄ… odrÄ™bne przepisy.
- Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pozostaÅ‚ych pracowników okreÅ›lajÄ… ich bezpoÅ›redni przeÅ‚ożeni.
Załączniki:
1. ZaÅ‚Ä…cznik Nr 1 – Schemat organizacji wewnÄ™trznej PSSE w SÄ™pólnie Kraj.
Publikacja dnia: 27.08.2018
Dokument z dnia: 18.04.2014
Dokument oglÄ…dany razy: 1 497