Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
 
bip.gov.pl
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 27.08.2018, zobacz aktualnÄ… wersjÄ™ tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: Aktualizacja regulaminu

Regulamin organizacyjny

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
w SÄ™pólnie KrajeÅ„skim



Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1

  1. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w SÄ™pólnie Kraj. zwana dalej „PowiatowÄ… StacjÄ…”, jest zakÅ‚adem opieki zdrowotnej, przy pomocy którego PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w SÄ™pólnie Kraj., wykonuje zadania wynikajÄ…ce z ustaw o PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej.
  2. Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj. zwany dalej „Regulaminem” okreÅ›la organizacjÄ™ wewnÄ™trznÄ… oraz zadania poszczególnych komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
  3. Schemat organizacyjny Powiatowej Stacji stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego.

Rozdział 2
Sposób kierowania PowiatowÄ… StacjÄ…

§ 2

  1. DziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… Powiatowej Stacji kieruje PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w SÄ™pólnie Kraj., bÄ™dÄ…cy Dyrektorem Powiatowej Stacji, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem” lub „Dyrektorem”.
  2. Dyrektor kieruje StacjÄ… przy pomocy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego, kierowników komórek organizacyjnych i pracowników na samodzielnych stanowiskach.
  3. PaÅ„stwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zastÄ™pujÄ… upoważnieni kierownicy komórek organizacyjnych.
  4. Dyrektor może ustanowić peÅ‚nomocników do wykonywania w jego imieniu okreÅ›lonych czynnoÅ›ci.

§ 3

  1. KomórkÄ… organizacyjnÄ… Powiatowej Stacji jest oddziaÅ‚ i samodzielne stanowisko pracy. KomórkÄ… organizacyjnÄ… oddziaÅ‚u jest sekcja i jednoosobowe stanowiska pracy.

  2. PracÄ… komórek organizacyjnych kierujÄ… ich kierownicy lub pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
  3. Kierownicy komórek oraz pracownicy zajmujÄ…cy samodzielne stanowiska pracy w komórce organizacyjnej podlegajÄ… bezpoÅ›rednio Dyrektorowi.
  4. W czasie nieobecnoÅ›ci kierownika komórki organizacyjnej jej pracÄ… kieruje pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
  5. Do realizacji zadaÅ„ bieżących i problemowych Dyrektor może powoÅ‚ywać zespoÅ‚y realizacyjne skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z pracowników różnych komórek organizacyjnych i wyznaczyć koordynatora ich pracy.
  6. W Powiatowej Stacji funkcjonuje system zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…, opisany w procedurach ogólnych oraz ksiÄ™dze jakoÅ›ci, którym mogÄ… być objÄ™te komórki organizacyjne wyznaczone przez Dyrektora Stacji.
  7. Nadzór nad jakoÅ›ciÄ… pracy w komórkach objÄ™tych systemem zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… sprawuje specjalista ds. systemu jakoÅ›ci wyznaczony przez Dyrektora. Funkcje kierowników technicznych sprawujÄ… pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
  8. Zadania z zakresu obrony cywilnej, bezpieczeństwa przeciwpożarowego, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony informacji niejawnych realizują pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
  9. Funkcję rzecznika prasowego Powiatowej Stacji pełni pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
  10. W Powiatowej Stacji funkcjonuje system kontroli zarzÄ…dczej. Za jego skuteczność, efektywność w zakresie podejmowanych dziaÅ‚aÅ„, dla zapewnienia realizacji celów i zadaÅ„ w sposób zgodny z prawem efektywny, oszczÄ™dny i terminowy odpowiada Dyrektor.

§ 4

  1. GÅ‚ówny ksiÄ™gowy nadzoruje dziaÅ‚alność ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji .

§ 5

  1. Dyrektor wykonuje czynnoÅ›ci pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
  2. W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu z przedstawicielem załogi, w granicach określonych obowiązującymi przepisami.
  3. Dyrektor organizuje i nadzoruje szkolenia pracowników w Powiatowej Stacji.

§ 6

  1. Powiatowa Stacja może prowadzić nie wyodrębnioną organizacyjnie działalność wykraczającą poza zakres działalności podstawowej, określonej w statucie, polegającą m.in. na świadczeniu usług w zakresie szkoleń.



Rozdział 3
Organizacja wewnętrzna Powiatowej Stacji

§ 7

  1. W skÅ‚ad Powiatowej Stacji wchodzÄ… jako jej komórki organizacyjne nastÄ™pujÄ…ce oddziaÅ‚y, sekcje i samodzielne stanowiska pracy:

1) OddziaÅ‚ Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego w skÅ‚ad , którego wchodzÄ…;

a. Sekcja Higieny Å»ywnoÅ›ci Å»ywienia i Przedmiotów Użytku
b. Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi
c. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego
d. Stanowisko ds. Oceny Åšrodowiska Pracy i Prewencji Chorób Zawodowych
e. Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży
f. Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

2) Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna, w której skÅ‚ad wchodzÄ…;

a. Stanowisko ds. ekonomicznych
b. Stanowisko ds. administracyjnych

3) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej I Promocji Zdrowia;
4) Samodzielne Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego;
5) Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego.



Rozdział 4
Zadania komórek organizacyjnych

§ 8

  1. Do zadaÅ„ wszystkich komórek organizacyjnych należy w szczególnoÅ›ci:

1) wykonywanie zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wynikających z ustawy o
     PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej,
2) sporzÄ…dzanie planów pracy i sprawozdaÅ„ z ich wykonania, oraz wÅ‚aÅ›ciwe
     dokumentowanie pracy,
3) przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej w zakresie tworzenia i obiegu dokumentacji,
4) gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii i innych
     dokumentów w zakresie dziaÅ‚ania komórki organizacyjnej, a w szczególnoÅ›ci
     opracowywanie postanowieÅ„ i decyzji wynikajÄ…cych z prowadzonego przez niÄ…
     postÄ™powania administracyjnego,
5) staÅ‚e podnoszenie kwalifikacji poprzez samoksztaÅ‚cenie pracowników, szkolenia
     wewnÄ™trzne, udziaÅ‚ w szkoleniach i w kursach organizowanych przez
     wyspecjalizowane jednostki oraz przeprowadzanie szkoleÅ„ dla pracowników Stacji,
6) przyjmowanie oraz zaÅ‚atwianie skarg i wniosków,
7) prowadzenie ewidencji i zbioru przepisów prawnych zwiÄ…zanych z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ…
     komórki organizacyjnej oraz bieżąca analiza zmian obowiÄ…zujÄ…cego prawa,
8) Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca oraz wymiana informacji pomiÄ™dzy wszystkimi komórkami
     organizacyjnymi Powiatowej Stacji w zakresie stanu sanitarnego i sytuacji
     epidemiologicznej,
9) wdrażanie postępu naukowego dotyczącego metod i jakości pracy,
10) wspóÅ‚praca z organami administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej oraz instytucjami,
      organizacjami, stowarzyszeniami i Å›rodkami masowego przekazu,
11) realizowanie wniosków pokontrolnych organów kontroli paÅ„stwowej oraz
       wniosków wynikajÄ…cych z dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolnej Ministerstwa Zdrowia, GÅ‚ównego
       Inspektoratu Sanitarnego i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej,
12) doskonalenie zarządzania systemem jakości,
13) przestrzeganie przepisów bhp i ochrony p/pożarowej,
14) przestrzeganie przepisów o ochronie informacji niejawnych i danych osobowych
       oraz tajemnicy sÅ‚użbowej,
15) realizacja celów i zadaÅ„ okreÅ›lonych dla Jednostki oraz uczestniczenie w
       zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli
       zarzÄ…dczej,
16) realizowanie prac problemowych zleconych przez GÅ‚ównego Inspektora
       Sanitarnego i PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.

§9

  1. Zadaniem OddziaÅ‚u Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego jest prowadzenie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpÅ‚ywem czynników szkodliwych i uciążliwych oraz zapobieganie powstawaniu chorób zakaźnych, zawodowych, powodowanych warunkami Å›rodowiska. SporzÄ…dzanie analiz i ocen stanu sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej w powiecie oraz przygotowywanie na ich podstawie opinii, wystÄ…pieÅ„ i informacji.
  2. Zadania te, realizowane sÄ… przez wyodrÄ™bnione komórki merytoryczne, OddziaÅ‚u:

    2.1. Zadania Stanowiska ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:

1) Uzgadnianie studiów uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania
     przestrzennego gmin oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania
     przestrzennego pod wzglÄ™dem wymagaÅ„ higienicznych i zdrowotnych.
2) Uzgadnianie zakresu i stopnia szczegóÅ‚owoÅ›ci informacji wymaganych w
     prognozie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko.
3) Uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i
     zdrowotnych.
4) Wydawanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na
     Å›rodowisko dla przedsiÄ™wzięć mogÄ…cych znaczÄ…co oddziaÅ‚ywać na Å›rodowisko.
5) Wydawanie opinii w ramach postępowania zmierzającego do wydania decyzji
     Å›rodowiskowych uwarunkowaniach dla przedsiÄ™wzięć mogÄ…cych znaczÄ…co
     oddziaÅ‚ywać na Å›rodowisko.
6) Kontrola przestrzegania wymagań higieniczno-sanitarnych w obiektach będących w
     trakcie budowy i przekazywanych do użytkowania.
7) Wydawanie opinii o obiektach budowlanych przekazywanych do eksploatacji.
8) Informowanie PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w
     Bydgoszczy o stwierdzonych podczas czynnoÅ›ci kontrolnych uchybieniach w
     dokumentacji opiniowanej przez rzeczoznawców ds. sanitarno-higienicznych.
9) Wydawanie opinii o zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi w przepisach
     Unii Europejskiej – przedsiÄ™wzięć i inwestycji, których realizacja jest wspomagana
     przez AgencjÄ™ Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze Å›rodków pochodzÄ…cych z
     funduszy Unii Europejskiej.

2.2. Zadania Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego:

1) Prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie
     chorób zakaźnych i innych powodowanych warunkami Å›rodowiska.
2) Zbieranie danych, rejestracja i opracowywanie informacji na temat chorób
    szerzÄ…cych siÄ™ epidemicznie, dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych, w tym
    systematycznej oceny sytuacji zdrowotnej spoÅ‚eczeÅ„stwa powiatu w zakresie
    chorób zakaźnych.
3) Opracowywanie ognisk epidemicznych i przypadków chorób szczególnie
    niebezpiecznych.
4) Zapobieganie szerzeniu siÄ™ chorób zakaźnych poprzez prowadzenie nadzoru
    przeciwepidemicznego nad osobami chorymi, nosicielami, osobami zakażonych
    bezobjawowo i ozdrowieÅ„cami oraz osobami z ich otoczenia.
5) Nadzór nad zakażeniami szpitalnymi oraz wspóÅ‚praca z placówkami lecznictwa
     zamkniÄ™tego w zakresie ich profilaktyki.
6) Dystrybucja preparatów szczepionkowych.
7) Nadzór nad realizacjÄ… szczepieÅ„ ochronnych przez Å›wiadczeniodawców na terenie
     powiatu.
8) Nadzór nad bezpieczeÅ„stwem epidemiologicznym przeprowadzanych zabiegów
     medycznych w placówkach sÅ‚użby zdrowia oraz monitoring zagrożeÅ„
     epidemicznych.
9) ObsÅ‚uga krajowego systemu nadzoru epidemicznego i kontroli chorób zakaźnych.
10) Sprawowanie nadzoru nad sterylizacja i dezynfekcjÄ….
11) Inicjowanie, organizowanie i przeprowadzanie szkoleń dla personelu medycznego
       w dziedzinie zwalczania i profilaktyki chorób zakaźnych, dezynfekcji i sterylizacji
      oraz szczepieÅ„ ochronnych.
12) WspóÅ‚praca z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w zakresie zwalczania chorób
       odzwierzÄ™cych u ludzi.
13) Szerzenie oÅ›wiaty zdrowotnej, wspóÅ‚dziaÅ‚anie z organami administracji
       samorzÄ…dowej, Å›rodkami masowego przekazu i innymi komórkami
       organizacyjnymi Powiatowej Stacji w zakresie zwalczania chorób zakaźnych.

2.3. Zadania Sekcji Higieny Å»ywnoÅ›ci, Å»ywienia i Przedmiotów Użytku:

1) Zatwierdzanie i dokonywanie wpisów do rejestru zakÅ‚adów produkujÄ…cych i
     wprowadzajÄ…cych żywność do obrotu - podlegajÄ…cych urzÄ™dowej kontroli organów
     paÅ„stwowej inspekcji sanitarnej.
2) Kontrola przestrzegania przepisów okreÅ›lajÄ…cych wymagania higieniczne i
     zdrowotne w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu Å›rodków
     spożywczych, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… oraz
     kosmetyków.
3) Prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu
     sanitarno-technicznego.
4) Opracowywanie, dokumentowanie i likwidacja ognisk zbiorowych zatruć
     pokarmowych we wspóÅ‚pracy z innymi komórkami.
5) WspóÅ‚udziaÅ‚ w opiniowaniu projektów i w odbiorze przejmowanych pod nadzór
     obiektów żywnoÅ›ciowo - żywieniowych oraz uczestnictwo w kontrolach odbiorowych
     obiektów w zwiÄ…zku ze zmianÄ… użytkownika.
6) Ocena stopnia wdrożenia i skuteczności funkcjonowania zasad GHP, GMP i
     systemu analizy zagrożeÅ„ i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych
     obiektach;
7) Ocena jakości żywienia w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego.
8) Prowadzenie postÄ™powania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o
     niebezpiecznych produktach żywnoÅ›ciowych i nie żywnoÅ›ciowych RASFF i RAPEX.
9) Podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących
     niewÅ‚aÅ›ciwego stanu sanitarnego.
10) Podejmowanie działań w ramach urzędowej kontroli i monitoringu żywności, w
       tym pobieranie próbek żywnoÅ›ci, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do
       kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… do badaÅ„ laboratoryjnych.
11) Pobieranie próbek kosmetyków do badaÅ„ laboratoryjnych w ramach urzÄ™dowej
       kontroli kosmetyków.
12) WspóÅ‚praca z innymi sÅ‚użbami urzÄ™dowej kontroli żywnoÅ›ci w ramach
       kompetencji i zawartych porozumieÅ„ oraz z innymi organami samorzÄ…du.
13) Prowadzenie dziaÅ‚aÅ„ doraźnych na podstawie wytycznych GÅ‚ównego Inspektora
       Sanitarnego oraz PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
14) Upowszechnianie wiedzy o zasadach racjonalnego żywienia, promocja zdrowia w
       dziedzinie higieny żywnoÅ›ci i żywienia.
15) Prowadzenie systemów informacyjnych i baz danych dotyczÄ…cych nadzoru nad
       bezpieczeÅ„stwem żywnoÅ›ci.
16) Kontrola przestrzegania przepisów zawartych w rozporzÄ…dzeniach Parlamentu
       Europejskiego i Rady w zakresie genetycznie zmodyfikowanej żywnoÅ›ci i paszy
       oraz w zakresie identyfikacji organizmów genetycznie zmodyfikowanych w
       żywnoÅ›ci oraz znakowania żywnoÅ›ci genetycznie zmodyfikowanej.”


2.4. Zadania Sekcji Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi:

1) Sprawowanie bieżącego nadzoru nad:

a) stanem sanitarnym i przestrzeganiem wymagań higienicznych i
     zdrowotnych w obiektach i urzÄ…dzeniach użytecznoÅ›ci publicznej,
b) stanem sanitarno-higienicznym zakÅ‚adów opieki zdrowotnej, w tym
     przestrzegania procedur dotyczÄ…cych utrzymania czystoÅ›ci, gospodarki
     odpadami medycznymi i postÄ™powaniem z bieliznÄ… medycznÄ….
c) stanem sanitarnym miejscowoÅ›ci, tras i obiektów wczasowo –
     turystycznych,
d) warunkami świadczenia usług w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych,
     odnowy biologicznej i tatuażu,
e) warunkami sanitarno – higienicznymi w zakÅ‚adach (domach) pogrzebowych
     z uwzglÄ™dnieniem wÅ‚aÅ›ciwego postÄ™powania ze zwÅ‚okami i szczÄ…tkami
     ludzkimi,
f)  stanem sanitarno-technicznym urzÄ…dzeÅ„ sÅ‚użących do zaopatrywania
    ludnoÅ›ci w wodÄ™ przeznaczonÄ… do spożycia,
g) przestrzeganiem wymagań określonych w ustawie z dnia 15 września 2017
     r. o ochronie zdrowia przed nastÄ™pstwami korzystania z solarium.

2) Prowadzenie nadzoru nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami okazjonalnie
     wykorzystywanymi do kÄ…pieli oraz jakoÅ›ciÄ… wody w tych obiektach.
3) Prowadzenie monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w
     szczególnoÅ›ci poprzez:

a) sporzÄ…dzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody,
b) pobór próbek do badaÅ„ fizyko-chemicznych i bakteriologicznych,
c) kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych,
d) sporzÄ…dzanie ocen, raportów i komunikatów,
e) prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu,
f) szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz,
g) prowadzenie bazy danych Woda-Excel.

4) Monitoring jakości wody ciepłej w celu wykrywania bakterii Legionella sp. w
     obiektach użytecznoÅ›ci publicznej oraz zamieszkania zbiorowego.
5) Prowadzenie postępowania i wydawanie decyzji na przeprowadzenie
     ekshumacji oraz postanowieÅ„ dotyczÄ…cych sprowadzania zwÅ‚ok z zagranicy.
6) Podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku występowania uciążliwości
     lub zagrożeÅ„ Å›rodowiskowych.

2.5. Zadania Stanowiska ds. Oceny Åšrodowiska Pracy i Prewencji Chorób Zawodowych :

1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym zakÅ‚adów pracy oraz
     warunkami zdrowotnymi Å›rodowiska pracy w celu zapobiegania
     powstawaniu chorób zawodowych, zakaźnych i innych chorób zwiÄ…zanych z
     warunkami pracy.
2) Prowadzenie postÄ™powaÅ„ w sprawach chorób zawodowych dotyczÄ…cych
     oceny narażenia zawodowego i prowadzenia postÄ™powania
     administracyjnego.
3) Kontrola przestrzegania przez producentów, importerów, osoby
     wprowadzajÄ…ce do obrotu, stosujÄ…ce lub eksportujÄ…ce substancje
     chemiczne, ich mieszaniny lub wyroby w rozumieniu przepisów ustawy z
     dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach
     obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z tej ustawy oraz z rozporzÄ…dzeÅ„ Wspólnot
     Europejskich w niej wymienionych.
4) Kontrola przestrzegania przepisów dotyczÄ…cych wprowadzania do obrotu
    produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w
    dziaÅ‚alnoÅ›ci zawodowej.
5) Kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo
     czynnych dla detergentów.
6) Ocena narażenia zawodowego na substancje, preparaty lub procesy
     technologiczne o dziaÅ‚aniu rakotwórczym lub mutagennym w Å›rodowisku
     pracy oraz nadzór nad stanem zdrowia pracowników zawodowo narażonych
     na te czynniki.
7) Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu prekursorów narkotykowych
     kategorii 2 i 3 zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawnymi.
8) Opracowywanie ocen stanu sanitarnego zakÅ‚adów pracy oraz zagadnieÅ„
     problemowych dotyczÄ…cych Å›rodowiska pracy.
9) Wykorzystywanie wyników laboratoryjnych badaÅ„ Å›rodowiska pracy w
     ramach bieżącego nadzoru sanitarnego.
10) Ocena warunków higieniczno – sanitarnych pracowników zatrudnionych
       przy stosowaniu, dystrybucji i przechowywaniu Å›rodków ochrony roÅ›lin.
11) Realizacja zagadnieÅ„ problemowych w dziedzinie profilaktyki chorób
       zawodowych.
12) Promocja zdrowia w zakładach pracy.
13) Nadzór nad prowadzeniem badaÅ„ profilaktycznych pracowników zakÅ‚adów
       pracy.
14) Zapobieganie i eliminowanie negatywnego wpÅ‚ywu czynników uciążliwych
       i szkodliwych dla zdrowia, w tym: czynników fizycznych, chemicznych oraz
       biologicznych.
15) Sporządzanie opracowań dotyczących środowiska pracy.
16) Prowadzenie ewidencji i dokumentacji zakÅ‚adów pracy podlegÅ‚ych
       nadzorowi.
17) Prowadzenie rejestrów i ewidencji dotyczÄ…cych chorób zawodowych.
18) WspóÅ‚udziaÅ‚ w akcji ratowniczej w sytuacjach awaryjnych, poÅ‚Ä…czonych ze
       skażeniem Å›rodowiska w zakresie dotyczÄ…cym stopnia i rodzaju
       narażenia.
19) WspóÅ‚praca z paÅ„stwowÄ… inspekcjÄ… pracy, inspekcjÄ… weterynaryjnÄ…,
       inspekcjÄ… HandlowÄ….
20) Nadzór nad przestrzeganiem zakazu wytwarzania i wprowadzania do
       obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Å›rodków zastÄ™pczych lub
       nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca
       2005 r. o przeciwdziaÅ‚aniu narkomanii.
21) Kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o
       przeciwdziaÅ‚aniu narkomanii, dotyczÄ…cych prowadzenia przez
       przedsiÄ™biorców dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie wytwarzania, przetwarzania,
       przerabiania, przywozu, wywozu, wewnÄ…trzwspólnotowej dostawy lub
       wewnÄ…trzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej
       substancji psychoaktywnej, w tym w postaci mieszaniny lub w wyrobie.

2.6. Zadania Stanowiska ds. Higieny Dzieci i Młodzieży:

1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym w szkoÅ‚ach i innych
     placówkach oÅ›wiatowo-wychowawczych oraz oÅ›rodkach wypoczynku dla
     dzieci i mÅ‚odzieży.
2) Ocena prawidłowości oświetlenia i mikroklimatu pomieszczeń do nauki i
     przystosowania mebli szkolnych i przedszkolnych do wzrostu dzieci i
     mÅ‚odzieży.
3) Kontrola przestrzegania wymagań dot. procesu nauczania wraz z oceną
     rozkÅ‚adu zajęć lekcyjnych.
4) Kwalifikacja pod wzglÄ™dem higieniczno-sanitarnym obiektów
     przeznaczonych na wypoczynek letni i zimowy dla dzieci i mÅ‚odzieży .
5) Wykonywanie prac problemowych zleconych przez Państwowego
     Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i GÅ‚ównego Inspektora
     Sanitarnego dotyczÄ…cych higieny pracy ucznia i Å›rodowiska szkolnego.
6) WspóÅ‚praca z organami administracji oÅ›wiatowej, szkolnÄ… sÅ‚użbÄ… zdrowia i
     innymi instytucjami i organizacjami zajmujÄ…cymi siÄ™ wychowaniem i
     ochronÄ… zdrowia dzieci i mÅ‚odzieży.

§10

  1. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje i nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w dziedzinie zdrowia publicznego na terenie powiatu sępoleńskiego, w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych, poprzez:

1) Inicjowanie i wytyczanie kierunków dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do zaznajomienia
     spoÅ‚eczeÅ„stwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, pobudzanie aktywnoÅ›ci
     spoÅ‚ecznej do dziaÅ‚aÅ„ na rzecz wÅ‚asnego zdrowia poprzez:

a. okreÅ›lanie kierunków tematycznych
b. promowanie, wdrażanie i realizacjÄ™ programów i przedsiÄ™wzięć
     prozdrowotnych,
c. badanie poziomu wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich
    Å›rodowiskach,
d. określanie środowisk i zasięgu ich oddziaływania,
e. ewaluację efektywności realizowanych przedsięwzięć zdrowotnych,
f. wypracowywanie metod i form oddziaływania, w tym opracowywanie
   scenariuszy imprez, wystaw, itp.
g. promowanie programów prozdrowotnych,
h. monitorowanie przedsięwzięć prozdrowotnych,
i. poszukiwanie sojuszników do realizacji zadaÅ„,
j. systematyczny rozwój bazy pomocy metodycznych i informacyjno-
   edukacyjnych,

2) Prowadzenie szkoleń z zakresu metodyki oświaty zdrowotnej.
3) Utrzymywanie staÅ‚ej wspóÅ‚pracy z organami administracji samorzÄ…dowej,
     instytucjami publicznymi, organizacjami spoÅ‚ecznymi i Å›rodkami masowego
     przekazu i sektorem prywatnym na rzecz oÅ›wiaty zdrowotnej i promocji zdrowia.
4) Udzielanie metodycznego i merytorycznego wsparcia placówkom realizujÄ…cym
     zadania z zakresu promocji zdrowia.
5) Zapewnienie metodycznej pomocy dla komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji
     w zakresie realizacji zadaÅ„ oÅ›wiatowych wynikajÄ…cych z ustawy o PIS.
6) Dbanie o właściwe wykorzystanie bazy pomocy metodycznych i jej tworzenie na
     potrzeby zadaÅ„ w zakresie oÅ›wiaty zdrowotnej.
7) OcenÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci oÅ›wiaty zdrowotnej prowadzonej przez szkoÅ‚y, placówki
     oÅ›wiatowo-wychowawcze, zakÅ‚ady sÅ‚użby zdrowia oraz inne placówki prowadzÄ…ce
     dziaÅ‚alność w zakresie oÅ›wiaty zdrowotnej.

§11

  1. OddziaÅ‚ Ekonomiczny i Administracyjny realizuje zadania poprzez wyodrÄ™bnione komórki merytoryczne, zgodnie z zakresami okreÅ›lonymi w pkt. 2 i 3
  2. Zadania Stanowiska ds. Ekonomicznych :

1) Prowadzenie ksiÄ…g rachunkowych zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami.
2) Prowadzenie ksiÄ…g inwentarzowych.
3) Ewidencjonowanie i egzekwowanie dochodów budżetu paÅ„stwa.
4) Prowadzenie kasy, raportów kasowych oraz innych ewidencji zwiÄ…zanych z kasÄ…
     Powiatowej Stacji.
5) WspóÅ‚dziaÅ‚anie z GÅ‚ównym KsiÄ™gowym w zakresie wykorzystania Å›rodków
     finansowych.
6) Rozliczanie kosztów delegacji sÅ‚użbowych.
7) Sprawdzanie wszystkich dokumentów finansowych pod wzglÄ™dem formalnym.

  1. Zadania Stanowiska ds. Administracyjnych :

1) Wykonywanie czynności kancelaryjnych.
2) Prowadzenie sekretariatu i obsługa centrali telefonicznej.
3) Prowadzenie spraw pracowniczych.
4) Prowadzenie ewidencji i rozliczanie mandatów karnych.
5) Kompletowanie zbiorów przepisów prawnych.
6) Prowadzenie dokumentacji Inspektora Sanitarnego / Dyrektora Powiatowej Stacji.
7) Prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z inwestycjami, konserwacjÄ…, remontami
     bieżącymi i kapitalnymi aparatury, sprzÄ™tu, urzÄ…dzeÅ„ i pomieszczeÅ„ budynku, .
8) Prowadzenie książki obiektu budowlanego, dokumentacji technicznej instalacji i
     urzÄ…dzeÅ„ budynku Powiatowej Stacji.
9) Zabezpieczenie ochrony mienia Powiatowej Stacji.
10) Utrzymywanie właściwego stanu sanitarnego porządkowego na terenie
       Powiatowej Stacji.
11) Podejmowanie czynności przygotowawczych do inwentaryzacji.
12) Zabezpieczenie transportu dla potrzeb Stacji.
13) Prowadzenie spraw bhp i przeciwpożarowych.
14) Prowadzenie ksiÄ™gi druków Å›cisÅ‚ego zarachowania.
15) Prowadzenie ubezpieczeń.
16) Prowadzenie archiwum Powiatowej Stacji, magazynu, biblioteki.
17) Zapewnienie prawidłowej eksploatacji nieruchomości, gospodarki energetycznej,
       urzÄ…dzeÅ„ energetycznych, chÅ‚odniczych, instalacji elektrycznej, sieci wodno-
       kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, urzÄ…dzeÅ„ Å‚Ä…cznoÅ›ci oraz sprzÄ™tu
       techniczno-gospodarczego.
18) Zaopatrywanie w materiały aparaturę medyczną, sprzęt i urządzenia, druki,
       materiaÅ‚y biurowe, odzież roboczÄ… i ochronnÄ… oraz inne materiaÅ‚y potrzebne do
       prawidÅ‚owego funkcjonowania Powiatowej Stacji.
19) Realizacja zakupów na rzecz Stacji zgodnie z ustawÄ… o zamówieniach publicznych
       oraz zaopatrywanie komórek organizacyjnych w media, materiaÅ‚y, aparaturÄ™ i
       sprzÄ™t niezbÄ™dny dla zapewnienia wÅ‚aÅ›ciwej dziaÅ‚alnoÅ›ci Powiatowej Stacji.
20) Prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz
       warunkami pracy.
21) Prowadzenie spraw związanych z ochroną przeciwpożarową.
22) Prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z obronÄ… cywilna i spraw wojskowych.
23) Zapewnienie prawidłowej eksploatacji wyposażenia komputerowego i
       informatycznego.
24) Utrzymanie programów komputerowych w stanie gwarantujÄ…cym ich poprawne
       użytkowanie.
25) Prowadzenie i aktualizacja Biuletynu Informacji Publicznej Powiatowej Stacji.

§12

  1. Samodzielne Stanowisko Pracy - GÅ‚ówny KsiÄ™gowy realizuje merytoryczny nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji a w szczególnoÅ›ci:

1) Opracowywanie planów finansowych w zakresie dochodów, wydatków,
     zatrudnienia, inwestycji, wniosków w sprawie zmiany tych planów oraz ich realizacji
     w sferze budżetu i gospodarki pozabudżetowej.
2) Racjonalne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na wykonanie zadań
     wynikajÄ…cych z planów i dziaÅ‚alnoÅ›ci statutowej;
3) Prowadzenie rachunkowości w Powiatowej Stacji.
4) Kontrola i nadzór w zakresie prawidÅ‚owej realizacji operacji gospodarczych i
     finansowych w odniesieniu do planu finansowego.
5) Wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi.
6) Dokonywanie analiz ekonomicznych i tematycznych analiz okresowych ze
     szczególnym uwzglÄ™dnieniem ksztaÅ‚towania siÄ™ kosztów wg miejsc ich
     powstawania oraz przedstawienie wniosków wynikajÄ…cych z tych analiz.
7) Koordynacja problematyki finansowo – ekonomicznej komórek organizacyjnych
     Powiatowej Stacji.
8) Nadzór nad prowadzeniem gospodarki kasowej.
9) SporzÄ…dzanie sprawozdawczoÅ›ci budżetowej okreÅ›lonej przez Ministra Finansów w
     porozumieniu z Prezesem GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego.
10) Obliczanie wynagrodzeÅ„ oraz innych należnoÅ›ci pracowniczych – rozliczenie
       należnych podatków zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami na podstawie
       prawidÅ‚owo prowadzonych ewidencji analitycznych.
11) Regulowanie podatków oraz innych opÅ‚at.
12) Rozliczanie funduszy celowych.

§13

  1. Zadania Stanowiska Pracy Radcy Prawnego:

1) Udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.
2) Informowanie Dyrektora Stacji i kierowników komórek organizacyjnych o zmianach
     w obowiÄ…zujÄ…cym stanie prawnym w zakresie dziaÅ‚ania Stacji oraz interpretowanie
     przepisów i prowadzenie szkoleÅ„ w tym zakresie.
3) Informowanie Dyrektora o uchybieniach w działalności Powiatowej Stacji w
     zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybieÅ„.
4) Opiniowanie projektów decyzji, postanowieÅ„ i innych rozstrzygnięć w postÄ™powaniu
     administracyjnym oraz nadzór nad prowadzeniem postÄ™powania
     administracyjnego i egzekucyjnego.
5) kompletowanie zbioru przepisów prawnych i podrÄ™cznej biblioteki fachowej;
6) Opiniowanie regulaminów i zarzÄ…dzeÅ„ Dyrektora Stacji.
7) Opiniowanie umów z zakresu prawa cywilnego, rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™.
8) Opracowywanie pozwów, pism procesowych oraz apelacji i innych Å›rodków
     zaskarżenia.
9) Występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu
     sÄ…dowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekajÄ…cymi.
10) Nadzór prawny nad egzekucjÄ… należnoÅ›ci Powiatowej Stacji.
11) Opracowywanie sprawozdań, ocen i analiz w sprawach leżących w zakresie zadań
       Radcy Prawnego w Powiatowej Stacji.

§14

  1. Zadania Specjalisty ds. Jakości:

1) Wprowadzanie, utrzymanie i aktualizację systemu jakości.
2) Opracowanie i aktualizacja Ksiąg Jakości.
3) Prowadzenie auditów wewnÄ™trznych i przeglÄ…dów zarzÄ…dzania.
4) Prowadzenie szkoleń wewnętrznych.

Rozdział 5
Znakowanie pism w Powiatowej Stacji

§ 15

  1. Komórki organizacyjne wchodzÄ…ce w skÅ‚ad Powiatowej Stacji używajÄ… do znakowania akt niżej wymienionych symboli:

1. Oddział Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego

N

2. Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia

OZ

3. Stanowisko ds. Ekonomicznych

EK

4. Stanowisko ds. administracyjnych

AD

5. Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego

GK

6. Stanowisko Pracy Radcy Prawnego

RP
  1. Do znakowania akt z zakresu zagadnieÅ„ wymienionych poniżej w pkt. 1 – 4 stosuje siÄ™ nastÄ™pujÄ…ce symbole:

1. BHP i P/POÅ»

BP

2. Obrony Cywilnej

OC

3. Ochrony informacji niejawnych

IN

4. Systemu zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…                                                         

J
  1. Po symbolach wymienionych w ust. 1. pkt. 1 dodaje się poprzedzony kropką, dodatkowy symbol określający rodzaj sprawy z zakresu działalności merytorycznej Powiatowej Stacji:

1. Sekcja Higieny Å»ywnoÅ›ci Å»ywienia i Przedmiotów Użytku

HÅ»

2. Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi

HK

3. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego

EP

4. Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży

HD

5. Stanowisko ds. Oceny Åšrodowiska Pracy Prewencji Chorób Zawodowych

HP

6. Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego

NZ
  1. PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny – Dyrektor używa symbolu „PPIS”.

§ 16

  1. Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pracowników wymienionych w § 3 pkt.2 oraz w § 4 ustala Dyrektor.
  2. SzczegóÅ‚owe prawa i obowiÄ…zki GÅ‚ównego KsiÄ™gowego i Radcy Prawnego okreÅ›lajÄ… odrÄ™bne przepisy.
  3. Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pozostaÅ‚ych pracowników okreÅ›lajÄ… ich bezpoÅ›redni przeÅ‚ożeni.


Załączniki:
1. ZaÅ‚Ä…cznik Nr 1 – Schemat organizacji wewnÄ™trznej PSSE w SÄ™pólnie Kraj.



Opublikował: Adrian Myler
Publikacja dnia: 27.08.2018
Podpisał: Elżbieta Estkowska
Dokument z dnia: 18.04.2014
Dokument oglÄ…dany razy: 2 105