Zmiany wprowadzono z powodu: Aktualizacja regulaminu organizacyjnego.
Regulamin organizacyjny
Załącznik do zarządzenia
Nr 5/2019
Dyrektora Powiatowej
Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej
w SÄ™pólnie Kraj.
z dnia 16 sierpnia 2019 roku
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEJ STACJI
SANITARNO – EPIDEMIOLOGICZNEJ
W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Regulamin okreÅ›la strukturÄ™ organizacyjnÄ… Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj., zasady podporzÄ…dkowania i zarzÄ…dzania – organy, komórki organizacyjne, zadania komórek organizacyjnych, kompetencje i obowiÄ…zki na poszczególnych stanowiskach pracy. Podstawowymi komórkami organizacyjnymi Stacji jest oddziaÅ‚ i samodzielne stanowisko pracy. KomórkÄ… organizacyjnÄ… oddziaÅ‚u jest sekcja i jednoosobowe stanowiska pracy.
Załącznikami do Regulaminu jest schemat organizacyjny (załącznik Nr 1).
2. Regulamin obowiÄ…zuje wszystkich pracowników oraz osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych.
§ 2.
1. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w SÄ™pólnie Kraj. zwana dalej „PowiatowÄ… StacjÄ…” lub „PSSE” dziaÅ‚a w szczególnoÅ›ci na podstawie:
1) ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 59);
2) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190, z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869);
4) statutu Powiatowej Stacji;
5) niniejszego regulaminu.
2. Funkcjonowanie Powiatowej Stacji, poza unormowaniami wymienionymi w ust. 1 regulujÄ…:
1) Regulamin Pracy Powiatowej Stacji.
2) Karta kompetencji oraz Zakres obowiÄ…zków, uprawnieÅ„ i odpowiedzialnoÅ›ci pracowników.
3) Instrukcja kancelaryjna, Instrukcja archiwalna i Rzeczowy wykaz akt.
4) Zasady funkcjonowania systemu kontroli zarzÄ…dczej.
5) Księga Zarządzania Systemu Jakości.
6) Polityka Ochrony Danych Osobowych.
§ 3.
1. Powiatowa Stacja dziaÅ‚a w oparciu o zakÅ‚ad leczniczy prowadzony pod nazwÄ… Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna z siedzibÄ… w SÄ™pólnie Kraj. przy ulicy T. KoÅ›ciuszki 28.
2. StrukturÄ™ organizacyjnÄ… Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej tworzÄ…:
1) komórki organizacyjne dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej:
a) Oddział Zapobiegającego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego,
b) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia,
2) komórki organizacyjne dziaÅ‚alnoÅ›ci pozamedycznej:
a) Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna,
b) samodzielne stanowiska pracy GÅ‚ówny ksiÄ™gowy,
3. Zadania podejmowane w zakresie zdrowia publicznego realizowane sÄ… we wspóÅ‚pracy z organami administracji paÅ„stwowej, placówkami naukowo-badawczymi, jednostkami samorzÄ…du terytorialnego, organizacjami pozarzÄ…dowymi, innymi instytucjami oraz inspekcjami w ramach zawartych porozumieÅ„ okreÅ›lajÄ…cych warunki i sposób wspóÅ‚dziaÅ‚ania w zakresie sprawowanego nadzoru.
Rozdział II
Cele działania Powiatowej Stacji
§ 4.
1. Podstawowym celem dziaÅ‚ania Powiatowej Stacji jest ochrona zdrowia ludzkiego poprzez sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami Å›rodowiska, a także prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie profilaktyki chorób i promocji zdrowia.
Rozdział III
Kierownictwo Powiatowej Stacji i zasady kierowania komórkami organizacyjnymi
§ 5.
1. DziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… Powiatowej Stacji kieruje PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w SÄ™pólnie Kraj., bÄ™dÄ…cy Dyrektorem Powiatowej Stacji, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem” lub „Dyrektorem”.
2. Dyrektor kieruje StacjÄ… przy pomocy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego, kierowników komórek organizacyjnych i pracowników na samodzielnych stanowiskach.
3. PaÅ„stwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zastÄ™pujÄ… pisemnie upoważnieni kierownicy komórek organizacyjnych.
4. Dyrektor może ustanowić pisemne upoważnienia dla pracowników w celu wykonywania w jego imieniu okreÅ›lonych czynnoÅ›ci.
5. PaÅ„stwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego powoÅ‚uje i odwoÅ‚uje Starosta SÄ™poleÅ„ski za zgodÄ… PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy.
§ 6.
1. GÅ‚ówny KsiÄ™gowy sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacjÄ… zadania zwiÄ…zanych z ekonomicznÄ… i finansowÄ… obsÅ‚ugÄ… Powiatowej Stacji.
2. Prawa i obowiÄ…zki GÅ‚ównego KsiÄ™gowego okreÅ›lajÄ… odrÄ™bne przepisy.
3. GÅ‚ównego ksiÄ™gowego zastÄ™puje wyznaczony pracownik na podstawie pisemnego upoważnienia Dyrektora.
§ 7.
1. Dyrektor wykonuje czynnoÅ›ci pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej Stacji.
2. W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu z przedstawicielem załogi i zakładową komisją socjalną.
3. Dyrektor organizuje i nadzoruje szkolenia pracowników Powiatowej Stacji.
§ 8.
1. PracÄ… komórek organizacyjnych kierujÄ… ich kierownicy lub pracownicy wyznaczeni przez Dyrektora.
2. OddziaÅ‚ Ekonomiczny i Administracyjny, Kierownicy komórek oraz pracownicy zajmujÄ…cy samodzielne stanowiska pracy podlegajÄ… bezpoÅ›rednio Dyrektorowi.
3. Kierownik komórki organizacyjnej oraz pracownik na samodzielnym stanowisku pracy odpowiadajÄ… za prawidÅ‚owÄ… organizacjÄ™ i realizacjÄ™ zadaÅ„ wynikajÄ…cych z ich zakresu dziaÅ‚ania.
4. W czasie nieobecnoÅ›ci kierownika komórki organizacyjnej lub pracownika na samodzielnym stanowisku pracy zastÄ™pstwo peÅ‚ni osoba wyznaczona przez Dyrektora Powiatowej Stacji.
5. W PSSE ustalony jest system zastÄ™pstw, których zakres okreÅ›lony jest w pracowniczych kartach kompetencji oraz w zakresie obowiÄ…zków, uprawnieÅ„ i odpowiedzialnoÅ›ci.
6. Do realizacji zadaÅ„ bieżących i problemowych Dyrektor może powoÅ‚ywać zespoÅ‚y realizacyjne skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z pracowników różnych komórek organizacyjnych i wyznaczyć koordynatora ich pracy.
§9
1. W Powiatowej Stacji funkcjonuje system zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…, speÅ‚niajÄ…cy wymagania norm: PN-EN ISO/IEC 17020:2012 „Wymagania dotyczÄ…ce dziaÅ‚ania różnych rodzajów jednostek przeprowadzajÄ…cych inspekcjÄ™”, opisany w procedurach ogólnych oraz ksiÄ™dze jakoÅ›ci, którym mogÄ… być objÄ™te komórki organizacyjne wyznaczone przez Dyrektora Stacji.
2. Nadzór nad jakoÅ›ciÄ… pracy w komórkach objÄ™tych systemem zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… sprawuje specjalista ds. systemu jakoÅ›ci wyznaczony przez Dyrektora.
3. Funkcje kierowników technicznych w komórkach organizacyjnych objÄ™tych systemem zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… sprawujÄ…:
- Kierownik oddziału ZiBNS,
- Kierownik Sekcja Higieny Å»ywnoÅ›ci Å»ywienia i Przedmiotów Użytku
4. Schemat funkcjonowania systemu zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… zostaÅ‚ przedstawiony w KsiÄ™dze JakoÅ›ci PSSE w SÄ™pólnie Kraj.
§10
1. Dyrektor zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarzÄ…dczej
2. Celem kontroli zarzÄ…dczej jest zapewnienie w szczególnoÅ›ci:
1) zgodności działalności z obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami
wewnętrznymi,
2) skuteczności i efektywności działania,
3) wiarygodności sprawozdań, w tym sprawozdań finansowych,
4) ochrony zasobów,
5) przestrzegania i promowania wartości etycznych i zasad etycznego postępowania,
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji,
7) zarzÄ…dzania ryzykiem.
3. W celu zapewnienia prawidÅ‚owego funkcjonowania kontroli zarzÄ…dczej w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj. Dyrektor powoÅ‚ujÄ™ ZespóÅ‚ ds. kontroli zarzÄ…dczej zwany dalej ZespoÅ‚em.
4. Podstawowym celem działalności Zespołu jest koordynowanie w Jednostce działań w zakresie kontroli zarządczej, w tym wdrażanie i doskonalenie procesu zarządzania ryzykiem oraz przedstawienie informacji na temat stanu kontroli zarządczej oraz propozycji uprawnień a także wspieranie Dyrektora w sprawowaniu kontroli zarządczej.
5. GÅ‚ówny ksiÄ™gowy, kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy PSSE sÄ… odpowiedzialny za funkcjonowanie kontroli zarzÄ…dczej w zakresie realizowanych przez siebie obowiÄ…zków.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna Powiatowej Stacji
§ 11.
1. W skÅ‚ad Powiatowej Stacji wchodzÄ… jako jej komórki organizacyjne nastÄ™pujÄ…ce oddziaÅ‚y, sekcje i samodzielne stanowiska pracy:
1) OddziaÅ‚ Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego w skÅ‚ad , którego wchodzÄ…;
a. Sekcja Higieny Żywności i Żywienia
b. Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi
c. Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego
d. Stanowisko ds. Oceny Åšrodowiska Pracy i Prewencji Chorób Zawodowych
e. Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży
f. Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego
2) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej I Promocji Zdrowia;
3) Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna, w której skÅ‚ad wchodzÄ…;
a) Stanowisko ds. ekonomicznych,
b) Stanowisko ds. administracyjnych,
4) Samodzielne Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego;
5) Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego
2. W Powiatowej Stacji dziaÅ‚a na podstawie odrÄ™bnych przepisów , w szczególnoÅ›ci:
1) Pełnomocnik ds. Informacji Niejawnych,
2) Inspektor Ochrony Danych,
3) Informatyk.
3. Zadania wykonywane na stanowiskach okreÅ›lonych w ust.1, pkt. 5) oraz ust. 2, pkt. 1)-3) mogÄ… być realizowane przez podmioty zewnÄ™trzne poprzez zawarcie stosownych umów cywilnoprawnych.
4. Zadania z zakresu:
1) obrony cywilnej,
2) bezpieczeństwa i higieny pracy,
3) archiwizacji dokumentów,
4) Specjalisty ds. Systemu Jakości,
- powierza siÄ™ pracownikom Powiatowej Stacji w zakresie obowiÄ…zków sÅ‚użbowych.
5. Funkcję rzecznika prasowego Powiatowej Stacji pełni pracownik Samodzielnego Stanowiska ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia.
6. Zasady podporzÄ…dkowania komórek organizacyjnych odzwierciedla schemat organizacyjny stanowiÄ…cy zaÅ‚Ä…cznik do regulaminu.
Rozdział V
Zadania komórek organizacyjnych.
§ 12.
1. Do zadaÅ„ wspólnych komórek organizacyjnych należy w szczególnoÅ›ci:
1) realizacja zadaÅ„ PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej wynikajÄ…cych z ustawy o PaÅ„stwowej Inspekcji Sanitarnej i przepisów wykonawczych, planów zasadniczych zamierzeÅ„, wytycznych GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego i Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy;
2) sporzÄ…dzanie planów pracy i sprawozdaÅ„ z ich wykonania, oraz wÅ‚aÅ›ciwe dokumentowanie pracy;
3) gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii i innych dokumentów w zakresie dziaÅ‚ania komórki organizacyjnej;
4) rzetelne i terminowe prowadzenie postępowań administracyjnych i egzekucyjnych;
5) staÅ‚e podnoszenie kwalifikacji poprzez samoksztaÅ‚cenie pracowników, szkolenia wewnÄ™trzne, udziaÅ‚ w szkoleniach i w kursach organizowanych przez wyspecjalizowane jednostki oraz przeprowadzanie szkoleÅ„ dla pracowników Stacji;
6) wdrażanie postępu naukowego dotyczącego metod i jakości pracy;
7) prowadzenie ewidencji i zbioru przepisów prawnych zwiÄ…zanych z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… komórki organizacyjnej oraz bieżąca analiza zmian obowiÄ…zujÄ…cego prawa;
8) przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej w zakresie tworzenia i obiegu dokumentacji;
9) realizowanie prac problemowych zleconych przez GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego i PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego;
10) uczestniczenie w zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarzÄ…dczej;
11) znajomość i stosowanie w bieżącej pracy obowiÄ…zujÄ…cej polityki jakoÅ›ci, dokumentacji systemowej oraz zaangażowanie w procesy ciÄ…gÅ‚ego doskonalenia wdrożonych systemów jakoÅ›ci;
12) zapobieganie sytuacjom kryzysowym, reagowanie w przypadku wystÄ…pienia sytuacji kryzysowych, udziaÅ‚ w usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów;
13) wykonywanie zadań wynikających z porozumień zawartych między Państwową Inspekcją Sanitarną a innymi inspekcjami, służbami, organizacjami;
14) realizowanie wniosków pokontrolnych organów kontroli paÅ„stwowej oraz wniosków wynikajÄ…cych z dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolnej Ministerstwa Zdrowia, GÅ‚ównego Inspektoratu Sanitarnego i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej;
15) zapewnienie poufnoÅ›ci, ochrony tajemnic prawnie chronionych, wspóÅ‚dziaÅ‚anie z Inspektorem Ochrony Danych w zakresie przestrzegania zasad ochrony danych osobowych oraz bezpieczeÅ„stwa informacyjnego Powiatowej Stacji;
16) realizacja celów i zadaÅ„ okreÅ›lonych dla Jednostki oraz uczestniczenie w zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarzÄ…dczej;
17) przekazywanie akt do składnicy akt;
18) wspóÅ‚dziaÅ‚anie ze Stanowiskiem Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego przy wykonywaniu budżetu Powiatowej Stacji;
19) przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych;
20) przygotowywanie danych do sprawozdań statystycznych i sprawozdań GUS;
21) Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca oraz wymiana informacji pomiÄ™dzy wszystkimi komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji w celu zapewnienia sprawnoÅ›ci funkcjonowania Powiatowej Stacji pod wzglÄ™dem merytorycznym i administracyjnym;
22) wspóÅ‚praca z organami administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej oraz instytucjami, organizacjami, stowarzyszeniami i masmediami.
§13
1. Zadaniem OddziaÅ‚u Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego jest prowadzenie nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed wpÅ‚ywem czynników szkodliwych i uciążliwych oraz zapobieganie powstawaniu chorób zakaźnych, zawodowych, powodowanych warunkami Å›rodowiska.
2. Do wspólnego zakresu zadaÅ„ wszystkich komórek organizacyjnych tworzÄ…cych OddziaÅ‚ należy w szczególnoÅ›ci:
a) prowadzenie ewidencji obiektów bÄ™dÄ…cych pod nadzorem PPIS w SÄ™pólnie Kraj.;
b) przeprowadzanie kontroli sanitarnych w nadzorowanych obiektach;
c) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych i innych czynności wynikających z zadań realizowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego;
d) prowadzenie działalności przeciwepidemicznej;
e) przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie czynnoÅ›ci w postÄ™powaniu administracyjnym i egzekucyjnym w administracji;
f) prowadzenie postępowania mandatowego;
g) przygotowywanie projektów wniosków o ukaranie;
h) przygotowywanie spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenia i popierania oskarżenia w postępowaniu uproszczonym;
i) rozpatrywanie interwencji sanitarnych;
j) prowadzenie działalności na rzecz oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;
k) pobieranie prób do badaÅ„ laboratoryjnych;
l) wykonywanie badaÅ„ i pomiarów Å›rodowiskowych;
m) przekazywanie danych w systemach wymiany informacji w zakresie dotyczącym zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
n) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych ze statystykÄ… publicznÄ…;
o) opracowywanie analiz i ocen stanu środowiskowych warunkujących zdrowie ludności;
p) opracowywanie analiz i ocen stanu higieniczno-sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej oraz w powiecie;
q) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zdrowia przed nastÄ™pstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
3. Zadania te, realizowane sÄ… przez wyodrÄ™bnione komórki merytoryczne, OddziaÅ‚u:
3.1 Zadania Stanowiska ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:
1) Uzgadnianie studiów uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego pod wzglÄ™dem wymagaÅ„ higienicznych i zdrowotnych.
2) Uzgadnianie zakresu i stopnia szczegóÅ‚owoÅ›ci informacji wymaganych w prognozie oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko.
3) Uzgadnianie dokumentacji projektowej pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych.
4) Wydawanie opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
5) Wydawanie opinii w ramach postępowania zmierzającego do wydania decyzji środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
6) Kontrola przestrzegania wymagań higieniczno-sanitarnych w obiektach będących w trakcie budowy i przekazywanych do użytkowania.
7) Wydawanie opinii o obiektach budowlanych przekazywanych do eksploatacji.
8) Informowanie PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy o stwierdzonych podczas czynnoÅ›ci kontrolnych uchybieniach w dokumentacji opiniowanej przez rzeczoznawców ds. sanitarno-higienicznych.
9) Wydawanie opinii o zgodnoÅ›ci z warunkami sanitarnymi okreÅ›lonymi w przepisach Unii Europejskiej – przedsiÄ™wzięć i inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez AgencjÄ™ Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze Å›rodków pochodzÄ…cych z funduszy Unii Europejskiej.
3.2 Zadania Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego:
1) Prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych powodowanych warunkami Å›rodowiska.
2) Zbieranie danych, rejestracja i opracowywanie informacji na temat chorób szerzÄ…cych siÄ™ epidemicznie, dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych, w tym systematycznej oceny sytuacji zdrowotnej spoÅ‚eczeÅ„stwa powiatu w zakresie chorób zakaźnych.
3) Opracowywanie ognisk epidemicznych i przypadków chorób szczególnie niebezpiecznych.
4) Zapobieganie szerzeniu siÄ™ chorób zakaźnych poprzez prowadzenie nadzoru przeciwepidemicznego nad osobami chorymi, nosicielami, osobami zakażonych bezobjawowo i ozdrowieÅ„cami oraz osobami z ich otoczenia.
5) Monitorowanie zagrożeÅ„ oraz przygotowanie planu postepowania przeciwepidemicznego na wypadek wystÄ…pienia zachorowaÅ„ na szczególnie niebezpieczne choroby zakaźne.
6) Realizacja programów profilaktycznych wybranych chorób zakaźnych przewidzianych do eliminacji (polio, odra, różyczka).
7) Nadzór nad zakażeniami zakÅ‚adowymi oraz wspóÅ‚praca z placówkami lecznictwa zamkniÄ™tego i otwartego w zakresie ich profilaktyki.
8) Prowadzenie magazynu szczepionek i dystrybucja preparatów szczepionkowych oraz nadzór nad gospodarka preparatami szczepionkowymi w punktach szczepieÅ„.
9) Nadzór nad realizacjÄ… szczepieÅ„ ochronnych przez Å›wiadczeniodawców na terenie powiatu.
10) Prowadzenie postÄ™powaÅ„ w stosunku do osób uchylajÄ…cych siÄ™ od realizacji obowiÄ…zkowych szczepieÅ„ ochronnych.
11) Monitorowanie wystÄ™powania Niepożądanych Odczynów Poszczepiennych.
12) Sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarno-higienicznym podmiotów leczniczych.
13) Nadzór nad bezpieczeÅ„stwem epidemiologicznym przeprowadzanych zabiegów medycznych w placówkach sÅ‚użby zdrowia oraz monitoring zagrożeÅ„ epidemicznych.
14) ObsÅ‚uga krajowego systemu nadzoru epidemicznego i kontroli chorób zakaźnych.
15) Sprawowanie nadzoru nad prawidÅ‚owoÅ›ciÄ… procesów dezynfekcji i sterylizacji, dezynsekcji i deratyzacji oraz postÄ™powania z odpadami niebezpiecznymi w podmiotach leczniczych.
16) Inicjowanie, organizowanie i przeprowadzanie szkoleÅ„ dla personelu medycznego w dziedzinie zwalczania i profilaktyki chorób zakaźnych, dezynfekcji i sterylizacji oraz szczepieÅ„ ochronnych.
17) WspóÅ‚praca z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w zakresie zwalczania chorób odzwierzÄ™cych u ludzi.
18) Szerzenie oÅ›wiaty zdrowotnej, wspóÅ‚dziaÅ‚anie z organami administracji samorzÄ…dowej, Å›rodkami masowego przekazu i innymi komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji w zakresie zwalczania chorób zakaźnych.
3.3 Zadania Sekcji Higieny Żywności i Żywienia:
1) Zatwierdzanie i dokonywanie wpisów do rejestru zakÅ‚adów produkujÄ…cych i wprowadzajÄ…cych żywność do obrotu - podlegajÄ…cych urzÄ™dowej kontroli organów paÅ„stwowej inspekcji sanitarnej.
2) Kontrola przestrzegania przepisów okreÅ›lajÄ…cych wymagania higieniczne i zdrowotne w zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu Å›rodków spożywczych, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… oraz produktów kosmetycznych.
3) Prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarno-technicznego.
4) Opracowywanie, dokumentowanie i likwidacja ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych we wspóÅ‚pracy z innymi komórkami.
5) Ocena stopnia wdrożenia i skutecznoÅ›ci funkcjonowania zasad GHP, GMP i systemu analizy zagrożeÅ„ i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych obiektach;
6) Prowadzenie ocen jakości i sposobu żywienia w określonych grupach ludności w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego.
7) Nadzór nad substancjami dodatkowymi w żywnoÅ›ci, suplementami diety, żywnoÅ›ciÄ… wzbogacanÄ…, żywność dla okreÅ›lonych grup.
8) Ocena prawidÅ‚owoÅ›ci znakowania produktów spożywczych, produktów kosmetycznych i i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ….
9) Nadzór nad bezpieczeÅ„stwem produkcji pierwotnej żywnoÅ›ci pochodzenia roÅ›linnego.
10) Nadzór nad rolniczym handlem detalicznym produktów pochodzenia roÅ›linnego.
11) Prowadzenie postÄ™powania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnoÅ›ciowych i nie żywnoÅ›ciowych RASFF i RAPEX.
12) Podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących niewłaściwego stanu sanitarnego.
13) Kontrola wymagaÅ„ prawnych wobec wprowadzanych do obrotu grzybów i przetworów grzybowych oraz dopuszczenie do obrotu przez grzyboznawcÄ™ grzybów Å›wieżych i suszonych.
14) Podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ w ramach urzÄ™dowej kontroli i monitoringu żywnoÅ›ci, w tym pobieranie próbek żywnoÅ›ci, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ… do badaÅ„ laboratoryjnych.
15) Pobieranie próbek kosmetyków do badaÅ„ laboratoryjnych w ramach urzÄ™dowej kontroli produktów kosmetycznych.
16) Kontrola przestrzegania przepisów zawartych w rozporzÄ…dzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie genetycznie zmodyfikowanej żywnoÅ›ci i paszy oraz w zakresie identyfikacji organizmów genetycznie zmodyfikowanych w żywnoÅ›ci, znakowania żywnoÅ›ci genetycznie zmodyfikowanej.
17) Kontrola warunków stosowania oÅ›wiadczeÅ„ żywieniowych i zdrowotnych w żywnoÅ›ci.
18) WspóÅ‚praca z innymi sÅ‚użbami urzÄ™dowej kontroli żywnoÅ›ci w ramach kompetencji i zawartych porozumieÅ„ oraz z innymi organami samorzÄ…du.
19) Prowadzenie dziaÅ‚aÅ„ doraźnych na podstawie wytycznych GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego oraz PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
20) Upowszechnianie wiedzy o zasadach racjonalnego żywienia, promocja zdrowia w dziedzinie higieny żywności i żywienia.
21) WspóÅ‚udziaÅ‚ w opiniowaniu projektów i w odbiorze przejmowanych pod nadzór obiektów żywnoÅ›ciowo - żywieniowych oraz uczestnictwo w kontrolach odbiorowych obiektów w zwiÄ…zku ze zmianÄ… użytkownika.
22) Prowadzenie systemów informacyjnych i baz danych dotyczÄ…cych nadzoru nad bezpieczeÅ„stwem żywnoÅ›ci.
3.4 Zadania Sekcji Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi:
1) Sprawowanie bieżącego nadzoru nad:
a) stanem sanitarnym i przestrzeganiem wymagań higienicznych i zdrowotnych w obiektach i urządzeniach użyteczności publicznej,
b) stanem sanitarno-higienicznym podmiotów leczniczych, w tym przestrzegania procedur dotyczÄ…cych utrzymania czystoÅ›ci, gospodarki odpadami medycznymi i postÄ™powaniem z bieliznÄ… medycznÄ…,
c) stanem sanitarnym miejscowoÅ›ci, tras i obiektów wczasowo – turystycznych,
d) warunkami świadczenia usług w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych, odnowy biologicznej i tatuażu,
e) przestrzeganiem wymagań określonych w ustawie z dnia 15 września 2017 r. o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium,
f) postępowaniem z bielizną, gospodarką z odpadami komunalnymi i medycznymi, dekontaminacją, dezynsekcją, deratyzacją w celu ochrony przed zakażeniami i chorobami zakaźnymi,
g) warunkami sanitarno – higienicznymi w zakÅ‚adach (domach) pogrzebowych z uwzglÄ™dnieniem wÅ‚aÅ›ciwego postÄ™powania ze zwÅ‚okami i szczÄ…tkami ludzkimi,
h) stanem urzÄ…dzeÅ„ sÅ‚użących do zaopatrywania ludnoÅ›ci w wodÄ™ do picia i na potrzeby gospodarcze oraz wydawania zgody na zastosowanie materiaÅ‚ów, wyrobów, preparatów w instalacjach i urzÄ…dzeniach sÅ‚użących do uzdatniania i przesyÅ‚ania wody.
2) Prowadzenie nadzoru nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami okazjonalnie wykorzystywanymi do kąpieli oraz jakością wody w tych obiektach.
2) Prowadzenie monitoringu jakoÅ›ci wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w szczególnoÅ›ci poprzez:
a) sporzÄ…dzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody,
b) pobór próbek do badaÅ„ fizyko-chemicznych i bakteriologicznych,
c) wykonywanie badaÅ„ i pomiarów,
d) kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych,
e) sporzÄ…dzanie ocen, raportów i komunikatów dla organów rzÄ…dowych, administracyjnych i ludnoÅ›ci,
f) prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu,
g) szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz,
h) prowadzenie bazy danych Woda-Excel.
3) Monitoring jakości wody ciepłej w celu wykrywania bakterii Legionella sp. w obiektach użyteczności publicznej oraz zamieszkania zbiorowego.
4) Prowadzenie postępowania i wydawanie decyzji na transport zwłok na terenie kraju, na przeprowadzenia ekshumacji oraz postanowień dotyczących sprowadzania zwłok z zagranicy.
5) Wydawanie opinii w sprawach organizacji imprez masowych i nadzór nad nimi.
6) Opiniowanie regulaminów utrzymania czystoÅ›ci i porzÄ…dku w gminach.
7) Sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w środkach transportu komunikacji publicznej.
8) Podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku występowania uciążliwości lub zagrożeń środowiskowych.
3.5 Zadania Stanowiska ds. Oceny Åšrodowiska Pracy i Prewencji Chorób Zawodowych:
1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym zakÅ‚adów pracy oraz warunkami zdrowotnymi Å›rodowiska pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych, zakaźnych i innych chorób zwiÄ…zanych z warunkami pracy.
2) Prowadzenie postÄ™powaÅ„ i dokumentacji w sprawach chorób zawodowych i przygotowywanie w tych sprawach projektów decyzji administracyjnych.
3) Kontrola przestrzegania przez producentów, importerów, osoby wprowadzajÄ…ce do obrotu, stosujÄ…ce lub eksportujÄ…ce substancje chemiczne, ich mieszaniny lub wyroby w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z tej ustawy oraz z rozporzÄ…dzeÅ„ Wspólnot Europejskich w niej wymienionych.
4) Kontrola przestrzegania przepisów dotyczÄ…cych wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w dziaÅ‚alnoÅ›ci zawodowej.
5) Kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych dla detergentów.
6) Ocena narażenia zawodowego na substancje, preparaty lub procesy technologiczne o dziaÅ‚aniu rakotwórczym lub mutagennym w Å›rodowisku pracy oraz nadzór nad stanem zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki.
7) Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu prekursorów narkotykowych kategorii 2 i 3 zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawnymi.
8) Opracowywanie ocen stanu sanitarnego zakÅ‚adów pracy oraz zagadnieÅ„ problemowych dotyczÄ…cych Å›rodowiska pracy.
9) Wykorzystywanie wyników laboratoryjnych badaÅ„ Å›rodowiska pracy w ramach bieżącego nadzoru sanitarnego.
10) Ocena warunków higieniczno – sanitarnych pracowników zatrudnionych przy stosowaniu, dystrybucji i przechowywaniu Å›rodków ochrony roÅ›lin.
11) Realizacja zagadnieÅ„ problemowych w dziedzinie profilaktyki chorób zawodowych.
12) Promocja zdrowia w zakładach pracy.
13) Nadzór nad prowadzeniem badaÅ„ profilaktycznych pracowników zakÅ‚adów pracy.
14) Zapobieganie i eliminowanie negatywnego wpÅ‚ywu czynników uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia, w tym: czynników fizycznych, chemicznych oraz biologicznych.
15) Sporządzanie opracowań dotyczących środowiska pracy.
16) Prowadzenie ewidencji i dokumentacji zakÅ‚adów pracy podlegÅ‚ych nadzorowi.
17) Prowadzenie rejestrów i ewidencji dotyczÄ…cych chorób zawodowych.
18) WspóÅ‚udziaÅ‚ w akcji ratowniczej w sytuacjach awaryjnych, poÅ‚Ä…czonych ze skażeniem Å›rodowiska w zakresie dotyczÄ…cym stopnia i rodzaju narażenia.
19) WspóÅ‚praca z paÅ„stwowÄ… inspekcjÄ… pracy, inspekcjÄ… weterynaryjnÄ…, inspekcjÄ… HandlowÄ….
20) Nadzór nad przestrzeganiem zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Å›rodków zastÄ™pczych lub nowych substancji psychoaktywnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziaÅ‚aniu narkomanii.
21) Kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziaÅ‚aniu narkomanii, dotyczÄ…cych prowadzenia przez przedsiÄ™biorców dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przerabiania, przywozu, wywozu, wewnÄ…trzwspólnotowej dostawy lub wewnÄ…trzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej substancji psychoaktywnej, w tym w postaci mieszaniny lub w wyrobie.
22) Kontrola speÅ‚nienia przez podmiot kontrolowany obowiÄ…zków, o których mowa w art. 23r ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, a także może być kontrolowane speÅ‚nianie przez podmiot kontrolowany obowiÄ…zku, o którym mowa w art. 23r ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
3.6 Zadania Stanowiska ds. Higieny Dzieci i Młodzieży:
1) Sprawowanie nadzoru bieżącego nad warunkami higieniczno – sanitarnymi oraz zdrowotnymi w szkoÅ‚ach, innych placówkach oÅ›wiatowo-wychowawczych, opiekuÅ„czych oraz internatach, oÅ›rodkach wypoczynku dla dzieci i mÅ‚odzieży.
2) Ocena prawidłowości oświetlenia i mikroklimatu pomieszczeń do nauki i przystosowania mebli szkolnych i przedszkolnych do wzrostu dzieci i młodzieży.
3) Kontrola przestrzegania wymagań dot. procesu nauczania wraz z oceną rozkładu zajęć lekcyjnych.
4) Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczÄ…cych substancji i preparatów chemicznych znajdujÄ…cych siÄ™ w szkolnych pracowniach chemicznych.
5) Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczÄ…cych wyposażenia placówek w odpowiedni sprzeÄ™t i urzÄ…dzenia sportowo-rekreacyjne.
6) Sprawowanie nadzoru w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w warsztatach szkolnych oraz stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
7) Kontrola pod wzglÄ™dem higieniczno-sanitarnym obiektów przeznaczonych na wypoczynek letni i zimowy dla dzieci i mÅ‚odzieży .
8) Wykonywanie prac problemowych zleconych przez PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego dotyczÄ…cych higieny pracy ucznia i Å›rodowiska szkolnego.
9) WspóÅ‚praca z organami administracji oÅ›wiatowej, szkolnÄ… sÅ‚użbÄ… zdrowia i innymi instytucjami i organizacjami zajmujÄ…cymi siÄ™ wychowaniem i ochronÄ… zdrowia dzieci i mÅ‚odzieży.
§14
1. Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje i nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w dziedzinie zdrowia publicznego na terenie powiatu sępoleńskiego, w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych, poprzez:
1) Inicjowanie i wytyczanie kierunków dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do zaznajomienia spoÅ‚eczeÅ„stwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, pobudzanie aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej do dziaÅ‚aÅ„ na rzecz wÅ‚asnego zdrowia poprzez:
a) okreÅ›lanie kierunków tematycznych,
b) promowanie, wdrażanie i realizacjÄ™ programów i przedsiÄ™wzięć prozdrowotnych,
c) badanie poziomu wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich środowiskach,
d) określanie środowisk i zasięgu ich oddziaływania,
e) ewaluację efektywności realizowanych przedsięwzięć zdrowotnych,
f) wypracowywanie metod i form oddziaływania, w tym opracowywanie scenariuszy imprez, wystaw, itp.
g) promowanie programów prozdrowotnych,
h) monitorowanie przedsięwzięć prozdrowotnych,
i) poszukiwanie sojuszników do realizacji zadaÅ„,
j) systematyczny rozwój bazy pomocy metodycznych i informacyjno-edukacyjnych,
2) Prowadzenie szkoleń z zakresu metodyki oświaty zdrowotnej.
3) Utrzymywanie staÅ‚ej wspóÅ‚pracy z organami administracji samorzÄ…dowej, instytucjami publicznymi, organizacjami spoÅ‚ecznymi i Å›rodkami masowego przekazu i sektorem prywatnym na rzecz oÅ›wiaty zdrowotnej i promocji zdrowia.
4) Udzielanie metodycznego i merytorycznego wsparcia placówkom realizujÄ…cym zadania z zakresu promocji zdrowia.
5) Zapewnienie metodycznej pomocy dla komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji w zakresie realizacji zadaÅ„ oÅ›wiatowych wynikajÄ…cych z ustawy o PIS.
6) Dbanie o właściwe wykorzystanie bazy pomocy metodycznych i jej tworzenie na potrzeby zadań w zakresie oświaty zdrowotnej.
7) OcenÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci oÅ›wiaty zdrowotnej prowadzonej przez szkoÅ‚y, placówki oÅ›wiatowo-wychowawcze, Å›rodki masowego przekazywania, podmioty lecznicze, oraz inne podmioty, instytucje i organizacje prowadzÄ…ce dziaÅ‚alność w zakresie oÅ›wiaty zdrowotnej.
§15
1.Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna realizuje obsługę finansową i administracyjną Powiatowej Stacji:
1) w zakresie ekonomiczno-finansowym
a) prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej w Powiatowej Stacji zgodnie z ustawą o rachunkowości;
b) prowadzenie kasy;
c) wstÄ™pna kontrola dokumentów ksiÄ™gowych pod wzglÄ™dem prawidÅ‚owoÅ›ci opisów merytorycznych, legalnoÅ›ci operacji i zgodnoÅ›ci rachunkowej przed dokonaniem zapÅ‚aty;
d) ewidencja i rozliczanie dochodów budżetowych;
e) terminowe wysyłanie upomnień w ramach windykacji należności;
f) wystawianie tytuÅ‚ów wykonawczych;
g) opracowywanie dokumentów umorzeniowych, wzglÄ™dnie odroczeÅ„ lub rozÅ‚ożenia na raty spÅ‚aty należnoÅ›ci;
h) rozliczanie inwestycji;
i) opracowywanie i aktualizacja planów finansowych Powiatowej Stacji w ujÄ™ciu tradycyjnym oraz zadaniowym;
j) sporzÄ…dzanie sprawozdaÅ„ z wydatków i dochodów budżetowych;
k) sporządzanie analiz z wykonania budżetu;
l) sporzÄ…dzanie bilansu;
Å‚) sporzÄ…dzanie na informatycznych noÅ›nikach danych list wynagrodzeÅ„ pracowników oraz prowadzenie kart wynagrodzeÅ„;
m) sporzÄ…dzanie raportów imiennych i deklaracji do ZakÅ‚adu UbezpieczeÅ„ SpoÅ‚ecznych (dokumenty rozliczeniowe);
n) prowadzenie dokumentacji dotyczÄ…cej zasiÅ‚ków chorobowych, opiekuÅ„czych, macierzyÅ„skich, Å›wiadczeÅ„ rehabilitacyjnych oraz ich rozliczanie;
o) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z ubezpieczeniem spoÅ‚ecznym i zdrowotnym pracowników i czÅ‚onków ich rodzin;
p) przygotowywanie dokumentacji potrzebnej do ustalania rent i emerytur dla pracowników, w tym obliczanie kapitaÅ‚u poczÄ…tkowego;
q) prowadzenie ewidencji druków Å›cisÅ‚ego zarachowania;
r) prowadzenie rejestru pobranych bloczków mandatowych;
s) obsługa budżetu Powiatowej Stacji w systemie TREZOR;
t) wspóÅ‚praca z komórkami organizacyjnymi w zakresie wykonywania budżetu Powiatowej Stacji.
2) w zakresie administracyjnym:
a) organizowanie usług zewnętrznych w zakresie administracyjno-biurowym;
b) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z zawieraniem umów ubezpieczenia majÄ…tku staÅ‚ego i ruchomego oraz odpowiedzialnoÅ›ci cywilnej;
c) zaopatrywanie komórek organizacyjnych w artykuÅ‚y biurowe, Å›rodki czystoÅ›ci, odzież ochronnÄ… i roboczÄ…;
d) obsługa korespondencji i przesyłek pocztowych;
e) prowadzenie ewidencji pieczątek i pieczęci;
f) prowadzenie sekretariatu Powiatowego Inspektora;
g) prowadzenie ewidencji kosztów eksploatacyjnych;
h) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z ruchem majÄ…tku Powiatowej Stacji, jego ewidencjÄ… i inwentaryzacjÄ…;
i) realizowanie zamówieÅ„ prasy, książek, biuletynów, norm po akceptacji Dyrektora Powiatowej Stacji;
j) prowadzenie skÅ‚adnicy akt i nadzór nad prowadzeniem archiwizacji dokumentacji;
k) utrzymywanie w należytym stanie technicznym i estetycznym obiektu budowlanego będącego w zarządzaniu Powiatowej Stacji, poddawanie okresowym kontrolom oraz prowadzenie książki obiektu budowlanego;
l) zapewnienie sprawności działania sprzętu, aparatury i urządzeń technicznych będących na wyposażeniu Powiatowej Stacji;
ł) organizacja usług związanych z ochroną majątku Powiatowej Stacji;
m) nadzór nad funkcjonowaniem sprzÄ™tu komputerowego, wewnÄ™trznÄ… sieciÄ… informatycznÄ…, nad bezpieczeÅ„stwem systemów informatycznych;
n) zabezpieczenie przewozu drogowego osób lub rzeczy w ramach prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci Powiatowej Stacji;
o) realizowanie procedur dotyczÄ…cych zamówieÅ„ publicznych zgodnie z ustawÄ… Prawo zamówieÅ„ publicznych, w tym udziaÅ‚ w pracach komisji przetargowych oraz przygotowywanie i opracowywanie dokumentacji przetargowej;
p) planowanie i realizacja wydatków inwestycyjnych w trybie przepisów o zamówieniach publicznych;
q) przeprowadzanie przetargów dotyczÄ…cych zbycia skÅ‚adników rzeczowych majÄ…tku ruchomego Powiatowej Stacji.
3) w zakresie obsługi prawnej:
a) Udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.
b) Informowanie Dyrektora Stacji i kierowników komórek organizacyjnych o zmianach w obowiÄ…zujÄ…cym stanie prawnym w zakresie dziaÅ‚ania Stacji oraz interpretowanie przepisów i prowadzenie szkoleÅ„ w tym zakresie.
c) Informowanie Dyrektora o uchybieniach w działalności Powiatowej Stacji w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień.
d) Opiniowanie projektów decyzji, postanowieÅ„ i innych rozstrzygnięć w postÄ™powaniu administracyjnym oraz nadzór nad prowadzeniem postÄ™powania administracyjnego i egzekucyjnego.
e) kompletowanie zbioru przepisów prawnych i podrÄ™cznej biblioteki fachowej;
f) Opiniowanie regulaminów i zarzÄ…dzeÅ„ Dyrektora Stacji.
g) Opiniowanie umów z zakresu prawa cywilnego, rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™.
h) Opracowywanie pozwów, pism procesowych oraz apelacji i innych Å›rodków zaskarżenia.
i) Występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu sądowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekającymi.
j) Nadzór prawny nad egzekucjÄ… należnoÅ›ci Powiatowej Stacji.
k) Opracowywanie sprawozdań, ocen i analiz w sprawach leżących w zakresie zadań Radcy Prawnego w Powiatowej Stacji.
4) w zakresie obsługi informatycznej:
a) Wdrażanie technik i systemów informatycznych w komórkach organizacyjnych Stacji;
b) Koordynacja dziaÅ‚alnoÅ›ci powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie wdrażania i funkcjonowania technik oraz systemów informatycznych.
c) Administrowanie sieci komputerowej oraz prowadzenie nadzoru nad pracą sieci informatycznej i sprzętu informatycznego w Stacji.
d) Obsługa strony internetowych oraz Biuletynu Informacji Publicznej - Powiatowej Stacji.
e) Przygotowanie programów i opracowywanie systemów majÄ…cych na celu usprawnienie pracy Powiatowej Stacji.
5) zadania realizowane przez SpecjalistÄ™ ds. Systemu JakoÅ›ci, polegajÄ… w szczególnoÅ›ci na:
a) nadzorowaniu realizacji polityki zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… komórek organizacyjnych pracujÄ…cych w systemie jakoÅ›ci w aspekcie wymagaÅ„ normy PN – EN ISO/IEC 17025: 2005 oraz PN – EN ISO/IEC 17020:2012;
b) nadzór nad wdrożeniem i stosowaniem procedur i instrukcji ogólnych, technicznych oraz kontrolnych;
c) planowaniu i przygotowaniu przeglÄ…dów zarzÄ…dzania;
d) zarzÄ…dzaniu programem audytów;
e) nadzorowaniu pracy auditorów wewnÄ™trznych;
f) zarzÄ…dzaniu dokumentacjÄ… systemowÄ…;
g) planowaniu i prowadzeniu szkoleÅ„ w zakresie systemów jakoÅ›ci;
h) koordynacja spraw zwiÄ…zanych z kontrolÄ… zarzÄ…dczÄ… Powiatowej Stacji.
6) w zakresie archiwizacji dokumentów:
a) prowadzenie składnicy akt;
b) bieżący nadzór wykonywania czynnoÅ›ci kancelaryjnych, szczególnoÅ›ci w zakresie wÅ‚aÅ›ciwego znakowania spraw i prowadzenia akt spraw;
c) przyjmowanie, przechowywanie, ewidencjonowanie oraz zabezpieczanie dokumentacji archiwalnej;
d) udostępnianie dokumentacji archiwalnej;
e) inicjowanie brakowania oraz brakowanie dokumentacji niearchiwalnej;
f) przekazywanie materiaÅ‚ów niearchiwalnych do archiwum paÅ„stwowego;
g) przeprowadzanie szkoleÅ„ dla pracowników w zakresie archiwizowania dokumentacji.
7) w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
a) kontrola warunków pracy oraz przestrzegania zasad i przepisów bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy w Powiatowej Stacji,
b) wspóÅ‚dziaÅ‚anie ze spoÅ‚ecznÄ… inspekcjÄ… pracy oraz organizacjami zwiÄ…zków zawodowych,
c) udziaÅ‚ w opracowywaniu wewnÄ™trznych zarzÄ…dzeÅ„, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczÄ…cych bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy,
d) prowadzenie rejestrów dotyczÄ…cych wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeÅ„ o takie choroby, a także przechowywanie wyników badaÅ„ Å›rodowiska pracy,
e) komisyjne sporzÄ…dzanie protokoÅ‚ów wypadków przy pracy,
f) przeprowadzanie wstÄ™pnego szkolenia w zakresie bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy nowo zatrudnionych pracowników oraz nadzór nad okresowymi szkoleniami z zakresu bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy,
g) sporzÄ…dzanie oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk pracy.
8) w zakresie Obrony Cywilnej i Spraw Obronnych
a) realizowanie funkcji doradczych i kontrolnych zwiÄ…zanych z przygotowaniem Powiatowej Stacji i jej pracowników do dziaÅ‚aÅ„ w wypadku nadzwyczajnych zagrożeÅ„;
b) prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania zadań obronnych w Powiatowej Stacji.
9) w zakresie Ochrony Informacji Niejawnych:
a) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
b) wytwarzanie, przetwarzanie, przekazywanie oraz przechowywanie dokumentów zawierajÄ…cych informacje niejawne;
c) opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych i nadzorowanie jego realizacji;
d) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji;
e) okresowa kontrola ewidencji, materiaÅ‚ów i obiegu dokumentów niejawnych;
f) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
g) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub sÅ‚użby na stanowiskach, z którymi wiąże siÄ™ dostÄ™p do informacji niejawnych;
h) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających;
i) przekazywanie odpowiednio Agencji BezpieczeÅ„stwa WewnÄ™trznego lub SÅ‚użbie Kontrwywiadu Wojskowego do ewidencji danych osób uprawnionych do dostÄ™pu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poÅ›wiadczenia bezpieczeÅ„stwa lub wobec których podjÄ™to decyzjÄ™ o cofniÄ™ciu poÅ›wiadczenia bezpieczeÅ„stwa.
10) do zadaÅ„ Inspektora Ochrony Danych należy w szczególnoÅ›ci:
a) informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzajÄ… dane osobowe, o obowiÄ…zkach spoczywajÄ…cych na nich na mocy RODO oraz innych przepisów Unii lub paÅ„stw czÅ‚onkowskich o ochronie danych, i doradzanie im w tej sprawie;
b) monitorowanie przestrzegania RODO, innych przepisów Unii lub paÅ„stw czÅ‚onkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzajÄ…cego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym:
c) podziaÅ‚ obowiÄ…zków,
d) szkolenie pracowników uczestniczÄ…cych w operacjach przetwarzania danych,
e) przeprowadzanie systematycznych audytów;
f) konsultacje w zakresie opracowywanej dokumentacji i procedur z zakresu ochrony danych, rekomendowanie ich wdrażania i aktualizacji;
g) wspóÅ‚dziaÅ‚anie z administratorem danych w zakresie wdrożenia odpowiednich i skutecznych Å›rodków technicznych jak również organizacyjnych majÄ…cych zabezpieczyć dane osobowe;
h) konsultowanie identyfikacji ryzyka związanego z przetwarzaniem danych, jego ocena oraz podejmowanie działań minimalizujących ryzyko;
i) prowadzenie punktu kontaktowego dla osób zwracajÄ…cych siÄ™ o informacje na temat przetwarzanych danych osobowych;
j) uprawnienia i odpowiedzialność oraz zakres działania Inspektora Ochrony Danych określają odrębne regulacje prawne.
§16
1. Samodzielne Stanowisko Pracy - GÅ‚ówny KsiÄ™gowy realizuje merytoryczny nadzór nad dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji, w szczególnoÅ›ci:
1) Opracowywanie planów finansowych w zakresie dochodów, wydatków, zatrudnienia, inwestycji, wniosków w sprawie zmiany tych planów oraz ich realizacji w sferze budżetu i gospodarki pozabudżetowej, także w ukÅ‚adzie zadaniowym.
2) Racjonalne gospodarowanie Å›rodkami przeznaczonymi na wykonanie zadaÅ„ wynikajÄ…cych z planów i dziaÅ‚alnoÅ›ci statutowej.
3) Prowadzenie rachunkowości Powiatowej Stacji.
4) Kontrola i nadzór w zakresie prawidÅ‚owej realizacji operacji gospodarczych i finansowych w odniesieniu do planu finansowego.
5) Wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi.
6) Dokonywanie analiz ekonomicznych i tematycznych analiz okresowych ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem ksztaÅ‚towania siÄ™ kosztów wg miejsc ich powstawania oraz przedstawienie wniosków wynikajÄ…cych z tych analiz.
7) Koordynacja problematyki finansowo – ekonomicznej komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji.
8) Nadzór nad prowadzeniem gospodarki kasowej.
9) SporzÄ…dzanie sprawozdawczoÅ›ci budżetowej okreÅ›lonej przez Ministra Finansów w porozumieniu z Prezesem GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego.
10) Obliczanie wynagrodzeÅ„ oraz innych należnoÅ›ci pracowniczych – rozliczenie należnych podatków zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami na podstawie prawidÅ‚owo prowadzonych ewidencji analitycznych.
11) Regulowanie podatków oraz innych opÅ‚at.
12) Rozliczanie funduszy celowych.
13) Kształtowanie i realizacja założeń kontroli zarządczej w Powiatowej Stacji.
Rozdział VIII
Zasady podpisywania decyzji administracyjnych i innych pism
§ 17
1. Znakowanie pism w Powiatowej Stacji.
1) Komórki organizacyjne wchodzÄ…ce w skÅ‚ad Powiatowej Stacji używajÄ… do znakowania akt niżej wymienionych symboli:
a) Oddział Zapobiegawczego i Bieżącego Nadzoru Sanitarnego N
b) Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia OZ
c) Stanowisko ds. Ekonomicznych EK
d) Stanowisko ds. administracyjnych AD
e) Samodzielne Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego GK
f) Samodzielne Stanowisko Pracy Radcy Prawnego RP
2) Do znakowania akt z zakresu zagadnieÅ„ wymienionych poniżej w pkt. 1 – 4 stosuje siÄ™ nastÄ™pujÄ…ce symbole:
a) BHP i P/POÅ» BP
b) Obrony Cywilnej OC
c) Ochrony informacji niejawnych IN
d) Systemu zarządzania jakością
e) Inspektora Ochrony Danych IOD
3. Po symbolach wymienionych w ust. 1. pkt. 1 dodaje się poprzedzony kropką, dodatkowy symbol określający rodzaj sprawy z zakresu działalności merytorycznej Powiatowej Stacji:
1) Sekcja Higieny Żywności i Żywienia HŻ
2) Sekcja Nadzoru nad Obiektami Komunalnymi HK
3) Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego EP
4) Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży HD
5) Stanowisko ds. Oceny Åšrodowiska Pracy Prewencji Chorób Zawodowych HP
6) Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego NZ
4. PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny – Dyrektor używa symbolu „PPIS”.
§ 18
1. Zasady podpisywania decyzji administracyjnych i innych pism
1) Państwowy Powiatowy Inspektor podpisuje:
a) zarzÄ…dzenia;
b) dokumenty wystawiane w związku z prowadzeniem postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w administracji oraz inne dokumenty dotyczące prowadzonych straw w ramach realizacji nadzoru sanitarnego;
c) pisma kierowane do PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy;
d) pisma kierowane do starosty, burmistrzów i wójtów;
e) pisma kierowane do służb, inspekcji i straży;
f) wystÄ…pienia do Å›rodków masowego przekazu;
g) odpowiedzi na petycje;
h) inne pisma zastrzeżone do podpisu Powiatowego Inspektora.
2) Dyrektor Powiatowej Stacji podpisuje:
a) zarzÄ…dzenia;
b) protokoły pokontrolne z kontroli przeprowadzonych w Powiatowej Stacji;
c) odpowiedzi na wystÄ…pienia organów kontrolujÄ…cych;
d) dokumenty zatwierdzajÄ…ce wyniki postÄ™powania w sprawach o udzielenie zamówieÅ„ publicznych;
e) pisma dotyczÄ…ce spraw kadrowych;
f) pisma dotyczące spraw finansowych i rachunkowości;
g) pełnomocnictwa procesowe;
h) umowy;
i) odpowiedzi na skargi i wnioski;
j) inne pisma zastrzeżone do podpisu Dyrektora Powiatowej Stacji.
2. Kierownicy komórek organizacyjnych i pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy upoważnieni pisemnie przez Powiatowego Inspektora lub Dyrektora Powiatowej Stacji podpisujÄ… pisma w granicach udzielonego upoważnienia.
3. Pisma przedkÅ‚adane do podpisu Powiatowemu Inspektorowi, Dyrektorowi Powiatowej Stacji powinny być uprzednio parafowane odpowiednio przez kierowników komórek organizacyjnych lub pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy.
4. Pisma i umowy powodujÄ…ce skutki finansowe, wymagajÄ… podpisu gÅ‚ównego ksiÄ™gowego.
5. Pisma dotyczące postępowania sądowego, administracyjnego lub egzekucyjnego podpisuje radca prawny mający pełnomocnictwo do prowadzenia danej sprawy.
6. Prowadzenie ewidencji pism i zaÅ‚atwianych spraw oraz ich archiwizowanie okreÅ›la instrukcja kancelaryjna oraz instrukcja w sprawie organizacji i zakresu dziaÅ‚ania archiwów zakÅ‚adowych i skÅ‚adnic akt.
Rozdział IX
Zasady planowania i przeprowadzania kontroli
§ 19
1. W Powiatowej Stacji sporzÄ…dza siÄ™ plan pracy na podstawie wytycznych GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego, PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszcz.
2. Plan pracy okreÅ›la gÅ‚ówne kierunki zadaÅ„ realizowanych przez PowiatowÄ… StacjÄ™ w danym roku, uwzglÄ™dniajÄ…c stan sanitarny i sytuacjÄ™ epidemiologicznÄ… w powiecie sÄ™poleÅ„skim.
Plan pracy obejmuje:
1) zadania z zakresu kontroli i nadzoru;
2) harmonogram nadzoru nad obiektami;
3) plan szkoleń.
3. Za spójność procedur planowania i budżetowania oraz terminowość realizacji zadaÅ„ statutowych, w tym utrzymywanie nadzoru nad stanem sanitarnym sÄ… odpowiedzialni w zakresie posiadanych kompetencji PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny/Dyrektor PSSE, GÅ‚ówny KsiÄ™gowy, kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy.
§ 20
1. Kontrola sanitarna rozumiana jako kontrola obiektów bÄ™dÄ…cych pod nadzorem Powiatowego Inspektora, może być przeprowadzona jako kontrola kompleksowa, problemowa, sprawdzajÄ…ca lub doraźna.
2. Działalność kontrolna prowadzona przez Powiatową Stację wykonywana jest na podstawie harmonogramu nadzoru nad obiektami będącego załącznikiem do planu pracy.
3. Kontrole obiektów bÄ™dÄ…cych pod nadzorem Powiatowego Inspektora regulujÄ… odrÄ™bne przepisy prawne oraz procedury techniczne wprowadzone zarzÄ…dzeniem GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego.
4. Zadania kontrolne wykonywane przez poszczególnych pracowników sÄ… okreÅ›lone w ich zakresach czynnoÅ›ci.
Rozdział X
Przyjmowanie, rozpatrywanie i zaÅ‚atwianie skarg, wniosków i petycji
§ 21
2. Dyrektor Powiatowej Stacji, a w przypadku jego nieobecnoÅ›ci osoby przez niego upoważnione przyjmujÄ… interesantów w sprawach skarg i wniosków we wtorki w godzinach 13:00 do 16:00.
3. Informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków jest umieszczona w widocznym miejscu w budynku Powiatowej Stacji oraz na stronie internetowej Powiatowej Stacji.
4. Skargi i wnioski ewidencjonowane sÄ… w Centralnym Rejestrze Skarg i Wniosków Powiatowej Stacji.
5. SzczegóÅ‚owy tryb postÄ™powania przy rejestrowaniu i zaÅ‚atwianiu skarg i wniosków okreÅ›la odrÄ™bna procedura.
6. Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa siÄ™ zgodnie z ustawÄ… Kodeks postÄ™powania administracyjnego.
7. Rozpatrywanie petycji odbywa siÄ™ zgodnie z ustawÄ… o petycjach.
Publikacja dnia: 22.08.2019
Dokument z dnia: 16.08.2019
Dokument oglÄ…dany razy: 2 917