Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
 
bip.gov.pl
A A A K
SmodBIP

Regulamin organizacyjny

Regulamin Organizacyjny PSSE SÄ™pólno KrajeÅ„skie.

Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
1


Załącznik do zarządzenia Nr 8/2021
Dyrektora Powiatowej
Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej
w SÄ™pólnie Kraj.
z dnia 18 października 2021 roku


REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEJ STACJI
SANITARNO – EPIDEMIOLOGICZNEJ
W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM


Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
2
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Regulamin określa strukturę organizacyjną Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w
SÄ™pólnie Kraj., zasady podporzÄ…dkowania i zarzÄ…dzania – organy, komórki organizacyjne,
zadania komórek organizacyjnych, kompetencje i obowiÄ…zki na poszczególnych stanowiskach
pracy. Podstawowymi komórkami organizacyjnymi Stacji jest oddziaÅ‚ i samodzielne
stanowisko pracy. KomórkÄ… organizacyjnÄ… oddziaÅ‚u jest sekcja i jednoosobowe stanowiska
pracy.
2. Załącznikiem do Regulaminu jest schemat organizacyjny (załącznik Nr 1).
3. Regulamin obowiÄ…zuje wszystkich pracowników oraz osoby zatrudnione na podstawie umów
cywilnoprawnych.
§ 2.
1. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w SÄ™pólnie Kraj. zwana dalej „PowiatowÄ…
StacjÄ…” lub „PSSE” dziaÅ‚a w szczególnoÅ›ci na podstawie:
1) ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
2) ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
3) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
4) statutu Powiatowej Stacji;
5) niniejszego regulaminu.
2. Funkcjonowanie Powiatowej Stacji, poza unormowaniami wymienionymi w ust. 1 regulujÄ…:
1) Regulamin Pracy Powiatowej Stacji,
2) Karta kompetencji oraz Zakres obowiÄ…zków, uprawnieÅ„ i odpowiedzialnoÅ›ci
pracowników,
3) Instrukcja kancelaryjna, Instrukcja archiwalna i Rzeczowy wykaz akt,
4) Zasady funkcjonowania systemu kontroli zarzÄ…dczej,
5) Księga Zarządzania Systemu Jakości,
6) Polityka Ochrony Danych Osobowych.
§3.
1. Powiatowa Stacja działa w oparciu o zakład leczniczy prowadzony pod nazwą Stacja
Sanitarno-Epidemiologiczna z siedzibÄ… w SÄ™pólnie Kraj.
Rozdział II
Cele działania Powiatowej Stacji
§ 4.
1. Podstawowym celem działania Powiatowej Stacji jest ochrona zdrowia ludzkiego poprzez
sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzenie
dziaÅ‚alnoÅ›ci zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych
chorób powodowanych warunkami Å›rodowiska, a także prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie
profilaktyki chorób i promocji zdrowia.
2. Zadania podejmowane w zakresie zdrowia publicznego realizowane sÄ… we wspóÅ‚pracy z
organami administracji paÅ„stwowej, placówkami naukowo-badawczymi, jednostkami
samorzÄ…du terytorialnego, organizacjami pozarzÄ…dowymi, innymi instytucjami oraz
inspekcjami w ramach zawartych porozumieÅ„ okreÅ›lajÄ…cych warunki i sposób wspóÅ‚dziaÅ‚ania
w zakresie sprawowanego nadzoru.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
3
Rozdział III
Kierownictwo Powiatowej Stacji i zasady kierowania komórkami organizacyjnymi
§ 5.
1. Działalnością Powiatowej Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w
SÄ™pólnie Kraj., bÄ™dÄ…cy Dyrektorem Powiatowej Stacji, zwany dalej „Powiatowym
Inspektorem” lub „Dyrektorem”.
2. Dyrektor kieruje StacjÄ… przy pomocy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego, kierowników komórek
organizacyjnych i pracowników na samodzielnych stanowiskach.
3. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego zastępują pisemnie upoważnieni
kierownicy komórek organizacyjnych.
4. Dyrektor może ustanowić pisemne upoważnienia dla pracowników w celu wykonywania w
jego imieniu określonych czynności.
5. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego powołuje i odwołuje Państwowy
Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Bydgoszczy, po zaciÄ…gniÄ™ciu opinii Wojewody
Kujawsko-Pomorskiego.
§ 6.
1. GÅ‚ówny KsiÄ™gowy sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacjÄ… zadania zwiÄ…zanych z
ekonomiczną i finansową obsługą Powiatowej Stacji.
2. Prawa i obowiÄ…zki GÅ‚ównego KsiÄ™gowego okreÅ›lajÄ… odrÄ™bne przepisy.
3. GÅ‚ównego ksiÄ™gowego zastÄ™puje wyznaczony pracownik na podstawie pisemnego
upoważnienia Dyrektora.
§ 7.
1. Dyrektor wykonuje czynnoÅ›ci pracodawcy wobec wszystkich pracowników Powiatowej
Stacji.
2. W sprawach pracowniczych i socjalnych Dyrektor działa w porozumieniu z przedstawicielem
załogi i zakładową komisją socjalną.
3. Dyrektor organizuje i nadzoruje szkolenia pracowników Powiatowej Stacji.
§ 8.
1. PracÄ… komórek organizacyjnych kierujÄ… ich kierownicy lub pracownicy wyznaczeni przez
Dyrektora.
2. OddziaÅ‚ Ekonomiczny i Administracyjny, Kierownicy komórek oraz pracownicy zajmujÄ…cy
samodzielne stanowiska pracy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
3. Kierownik komórki organizacyjnej oraz pracownik na samodzielnym stanowisku pracy
odpowiadają za prawidłową organizację i realizację zadań wynikających z ich zakresu
działania.
4. W czasie nieobecnoÅ›ci kierownika komórki organizacyjnej lub pracownika na samodzielnym
stanowisku pracy zastępstwo pełni osoba wyznaczona przez Dyrektora Powiatowej Stacji.
5. W PSSE ustalony jest system zastÄ™pstw, których zakres okreÅ›lony jest w pracowniczych
kartach kompetencji oraz w zakresie obowiÄ…zków, uprawnieÅ„ i odpowiedzialnoÅ›ci.
6. Do realizacji zadań bieżących i problemowych Dyrektor może powoływać zespoły
realizacyjne skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ z pracowników różnych komórek organizacyjnych i wyznaczyć
koordynatora ich pracy.
§9
1. W Powiatowej Stacji funkcjonuje system zarządzania jakością, spełniający wymagania norm:
PN-EN ISO/IEC 17020:2012 „Wymagania dotyczÄ…ce dziaÅ‚ania różnych rodzajów jednostek
przeprowadzajÄ…cych inspekcjÄ™”, opisany w procedurach ogólnych oraz ksiÄ™dze jakoÅ›ci,
którym mogÄ… być objÄ™te komórki organizacyjne wyznaczone przez Dyrektora Stacji.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
4
2. Nadzór nad jakoÅ›ciÄ… pracy w komórkach objÄ™tych systemem zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… sprawuje
specjalista ds. systemu jakości wyznaczony przez Dyrektora.
3. Funkcje kierowników technicznych w komórkach organizacyjnych objÄ™tych systemem
zarządzania jakością sprawują:
- Kierownik Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej,
- Kierownik Sekcji Nadzoru nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia.
4. Schemat funkcjonowania systemu zarządzania jakością został przedstawiony w Księdze
JakoÅ›ci PSSE w SÄ™pólnie Kraj.
§10
1. Dyrektor zapewnia funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarzÄ…dczej
2. Celem kontroli zarzÄ…dczej jest zapewnienie w szczególnoÅ›ci:
1) zgodności działalności z obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami
wewnętrznymi,
2) skuteczności i efektywności działania,
3) wiarygodności sprawozdań, w tym sprawozdań finansowych,
4) ochrony zasobów,
5) przestrzegania i promowania wartości etycznych i zasad etycznego postępowania,
6) efektywności i skuteczności przepływu informacji,
7) zarzÄ…dzania ryzykiem.
3. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania kontroli zarządczej w Powiatowej Stacji
Sanitarno-Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj. Dyrektor powoÅ‚ujÄ™ ZespóÅ‚ ds. kontroli
zarządczej zwany dalej Zespołem.
4. Podstawowym celem działalności Zespołu jest koordynowanie w Jednostce działań w
zakresie kontroli zarządczej, w tym wdrażanie i doskonalenie procesu zarządzania ryzykiem
oraz przedstawienie informacji na temat stanu kontroli zarządczej oraz propozycji uprawnień
a także wspieranie Dyrektora w sprawowaniu kontroli zarządczej.
5. GÅ‚ówny ksiÄ™gowy, kierownicy komórek organizacyjnych oraz pracownicy PSSE sÄ…
odpowiedzialni za funkcjonowanie kontroli zarzÄ…dczej w zakresie realizowanych przez siebie
obowiÄ…zków.
Rozdział IV
Struktura organizacyjna Powiatowej Stacji
§ 11.
1. StrukturÄ™ organizacyjnÄ… Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej tworzÄ…:
1) komórka organizacyjna dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej - OddziaÅ‚ Nadzoru Sanitarnego i
Profilaktyki zdrowotnej w skÅ‚ad, którego wchodzÄ…:
a) Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego,
b) Stanowisko ds. Nadzoru Nad Chemikaliami i Åšrodowiskiem Pracy,
c) Sekcja Nadzoru Nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia,
d) Sekcja Higieny Åšrodowiska
e) Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego,
f) Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży,
g) Stanowisko ds. Profilaktyki Zdrowotnej.
2) komórki organizacyjne dziaÅ‚alnoÅ›ci pozamedycznej:
a) Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna,
b) Samodzielne Stanowisko Pracy GÅ‚ówny ksiÄ™gowy,
c) Samodzielne Stanowisko Pracy Radca Prawny.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
5
3) Zadania z zakresu:
a) Systemu Jakości
b) Ochrony Danych Osobowych,
c) Ochrony Informacji Niejawnych,
d) Archiwum Zakładowego,
e) Stanowisko ds. P.poż. i BHP;
f) Obrony Cywilnej;
g) Stanowisko Informatyka;
h) Stanowisko SprzÄ…taczki.
2. Zadania wykonywane na stanowiskach określonych w ust.1 pkt. 2 ppkt. c oraz pkt. 3) mogą
być realizowane przez podmioty zewnÄ™trzne poprzez zawarcie stosownych umów
cywilnoprawnych lub powierza siÄ™ pracownikom Powiatowej Stacji w zakresie obowiÄ…zków
służbowych.
3. Funkcję rzecznika prasowego Powiatowej Stacji pełni pracownik Samodzielnego Stanowiska
ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia.
4. Zasady podporzÄ…dkowania komórek organizacyjnych odzwierciedla schemat organizacyjny
stanowiący załącznik do regulaminu.
§ 12.
1. Komórki organizacyjne wchodzÄ…ce w skÅ‚ad Powiatowej Stacji używajÄ… do znakowania akt
niżej wymienionych symboli:

a) Oddział Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej N
b) Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna EA
c) Stanowisko Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego GK
d) Stanowisko Pracy Radcy Prawnego RP
2. Po symbolach wymienionych w ust. 1. pkt. 1 dodaje siÄ™ poprzedzony kropkÄ…, dodatkowy
symbol określający rodzaj sprawy z zakresu działalności merytorycznej Powiatowej Stacji:
1) Stanowisko ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego NZ
2) Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego EP
3) Sekcja Nadzoru nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia HŻ
4) Sekcja Higieny Åšrodowiska HÅš
5) Stanowisko Nadzoru nad Chemikaliami i Åšrodowiskiem Pracy CP
6) Stanowisko ds. Higieny Dzieci i Młodzieży HD
7) Stanowisko ds. Profilaktyki Zdrowotnej PZ
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
6
3. Do znakowania akt z zakresu zagadnieÅ„ wymienionych poniżej w pkt. 1 – 6 stosuje siÄ™
następujące symbole:
a) BHP i P/POÅ» BP
b) Obrony Cywilnej OC
c) Ochrony Danych Osobowych OD
d) Ochrony informacji niejawnych IN
e) Systemu zarządzania jakością J
f) Archiwum Zakładowego A

PaÅ„stwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny / Dyrektor używa symbolu „PPIS”.
Rozdział V
Zadania komórek organizacyjnych.
§ 13.
1. Do zadaÅ„ wspólnych komórek organizacyjnych należy w szczególnoÅ›ci:
1) realizacja zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej wynikających z ustawy o Państwowej
Inspekcji Sanitarnej i przepisów wykonawczych, planów zasadniczych zamierzeÅ„,
wytycznych GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego i Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego
w Bydgoszczy;
2) sporzÄ…dzanie planów pracy i sprawozdaÅ„ z ich wykonania, oraz wÅ‚aÅ›ciwe
dokumentowanie pracy;
3) gromadzenie informacji oraz opracowywanie ocen, analiz, opinii i innych dokumentów w
zakresie dziaÅ‚ania komórki organizacyjnej;
4) rzetelne i terminowe prowadzenie postępowań administracyjnych i egzekucyjnych;
5) staÅ‚e podnoszenie kwalifikacji poprzez samoksztaÅ‚cenie pracowników, szkolenia
wewnętrzne, udział w szkoleniach i w kursach organizowanych przez wyspecjalizowane
jednostki oraz przeprowadzanie szkoleÅ„ dla pracowników Stacji;
6) wdrażanie postępu naukowego dotyczącego metod i jakości pracy;
7) prowadzenie ewidencji i zbioru przepisów prawnych zwiÄ…zanych z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… komórki
organizacyjnej oraz bieżąca analiza zmian obowiązującego prawa;
8) przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej w zakresie tworzenia i obiegu dokumentacji;
9) prowadzenie archiwum zakładowego oraz archiwizacja dokumentacji;
10) realizowanie prac problemowych zleconych przez GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego i
PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego;
11) uczestniczenie w zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej
kontroli zarzÄ…dczej;
12) znajomość i stosowanie w bieżącej pracy obowiązującej polityki jakości, dokumentacji
systemowej oraz zaangażowanie w procesy ciÄ…gÅ‚ego doskonalenia wdrożonych systemów
jakości;
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
7
13) zapobieganie sytuacjom kryzysowym, reagowanie w przypadku wystÄ…pienia sytuacji
kryzysowych, udziaÅ‚ w usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów;
14) wykonywanie zadań wynikających z porozumień zawartych między Państwową
Inspekcją Sanitarną a innymi inspekcjami, służbami, organizacjami;
15) realizowanie wniosków pokontrolnych organów kontroli paÅ„stwowej oraz wniosków
wynikajÄ…cych z dziaÅ‚alnoÅ›ci kontrolnej Ministerstwa Zdrowia, GÅ‚ównego Inspektoratu
Sanitarnego i Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej;
16) zapewnienie poufnoÅ›ci, ochrony tajemnic prawnie chronionych, wspóÅ‚dziaÅ‚anie z
Inspektorem Ochrony Danych w zakresie przestrzegania zasad ochrony danych
osobowych oraz bezpieczeństwa informacyjnego, w tym informacji niejawnych;
17) realizacja celów i zadaÅ„ okreÅ›lonych dla Jednostki oraz uczestniczenie w zapewnieniu
funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarzÄ…dczej;
18) przekazywanie akt do archiwum zakładowego;
19) wspóÅ‚dziaÅ‚anie ze Stanowiskiem Pracy GÅ‚ównego KsiÄ™gowego przy wykonywaniu
budżetu Powiatowej Stacji;
20) przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy oraz
przeciwpożarowych;
21) przygotowywanie danych do sprawozdań statystycznych i sprawozdań GUS;
22) Å›cisÅ‚a wspóÅ‚praca oraz wymiana informacji pomiÄ™dzy wszystkimi komórkami
organizacyjnymi Powiatowej Stacji w celu zapewnienia sprawności funkcjonowania
Powiatowej Stacji pod względem merytorycznym i administracyjnym;
23) wspóÅ‚praca z organami administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej oraz instytucjami,
organizacjami, stowarzyszeniami i masmediami.
§14.
1. Zadaniem Oddziału Nadzoru Sanitarnego i Profilaktyki Zdrowotnej jest prowadzenie
nadzoru sanitarnego w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem
czynników szkodliwych i uciążliwych oraz zapobieganie powstawaniu szerzeniu siÄ™ chorób
zakaźnych oraz zawodowych, ograniczanie zagrożeń związanych z zachorowaniem na
choroby zawodowe poprzez identyfikacje i szacowanie skali zagrożeń sprawowanie nadzoru
nad warunkami zdrowotnymi żywnoÅ›ci, żywienia, przedmiotów użytku, jakoÅ›ciÄ…
kosmetyków, sprawowanie nadzoru nad jakoÅ›ciÄ… wody przeznaczonej do spożycia przez
ludzi i nad zakładami użyteczności publicznej, kształtowanie odpowiednich postaw i
zachowań zbiorowości ludzkiej poprzez prowadzenie oświaty zdrowotnej i promocji
zdrowia.
2. Do wspólnego zakresu zadaÅ„ wszystkich komórek organizacyjnych tworzÄ…cych OddziaÅ‚
należy w szczególnoÅ›ci:
a) prowadzenie ewidencji obiektów bÄ™dÄ…cych pod nadzorem PPIS w SÄ™pólnie Kraj.;
b) przeprowadzanie kontroli sanitarnych w nadzorowanych obiektach;
c) prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych i innych
czynności wynikających z zadań realizowanych przez Państwowego Powiatowego
Inspektora Sanitarnego;
d) prowadzenie działalności przeciwepidemicznej;
e) przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie czynnoÅ›ci w postÄ™powaniu
administracyjnym i egzekucyjnym w administracji;
f) prowadzenie postępowania mandatowego;
g) przygotowywanie projektów wniosków o ukaranie;
h) przygotowywanie spraw zwiÄ…zanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia oraz
wnoszenia i popierania oskarżenia w postępowaniu uproszczonym;
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
8
i) rozpatrywanie interwencji sanitarnych;
j) prowadzenie działalności na rzecz oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;
k) pobieranie prób do badaÅ„ laboratoryjnych;
l) wykonywanie badaÅ„ i pomiarów Å›rodowiskowych;
m) przekazywanie danych w systemach wymiany informacji w zakresie dotyczącym zadań
Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
n) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych ze statystykÄ… publicznÄ…;
o) opracowywanie analiz i ocen stanu środowiskowych warunkujących zdrowie ludności;
p) opracowywanie analiz i ocen stanu higieniczno-sanitarnego i sytuacji epidemiologicznej
oraz w powiecie;
q) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zdrowia przed
nastÄ™pstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych;
r) udział w akcjach ratowniczych wynikających z sytuacji awaryjnych połączonych ze
skażeniem środowiska, w zakresie chemicznej i mikrobiologicznej identyfikacji
substancji stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt.

3. Zadania Stanowiska ds. Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego:
1) opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz
studium uwarunkowaÅ„ i kierunków zagospodarowania przestrzennego w trybie
przewidzianym w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko,
2) zajmowanie stanowiska w ramach:
strategicznej oceny oddziaÅ‚ywania na Å›rodowisko dla projektów miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego,
oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, w trybie przewidzianym w ustawie o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
3) uzgadnianie warunków zabudowy pod wzglÄ™dem wymagaÅ„ higienicznych i zdrowotnych,
uzgadnianie projektów budowlanych pod wzglÄ™dem wymagaÅ„ higienicznych i
zdrowotnych,
4) kontrolowanie obiektów budowlanych bÄ™dÄ…cych w trakcie realizacji inwestycji,
5) uczestniczenie w dopuszczeniu do użytkowania obiektów budowlanych, statków żeglugi
Å›ródlÄ…dowej i powietrznych oraz Å›rodków komunikacji lÄ…dowej,
6) ocenianie uzgodnieÅ„ projektów budowlanych dokonanych przez rzeczoznawców do spraw
sanitarnohigienicznych, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przekazywanie
informacji o tym fakcie do PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w
Bydgoszczy,
7) wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii
Europejskiej przedsiÄ™wzięć i zrealizowanych inwestycji, których realizacja jest
wspomagana przez Agencje Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze Å›rodków
pochodzÄ…cych z funduszy Unii Europejskiej,
8) wspóÅ‚praca w zakresie dziaÅ‚ania zapobiegawczego nadzoru sanitarnego z PaÅ„stwowym
Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym w Bydgoszczy.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
9
4. Zadania Sekcji Nadzoru Przeciwepidemicznego:
1) Prowadzenie dziaÅ‚alnoÅ›ci zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób
zakaźnych i innych powodowanych warunkami środowiska.
2) Zbieranie danych, rejestracja i opracowywanie informacji na temat chorób szerzÄ…cych siÄ™
epidemicznie, dokonywanie analiz i ocen epidemiologicznych, w tym systematycznej
oceny sytuacji zdrowotnej spoÅ‚eczeÅ„stwa powiatu w zakresie chorób zakaźnych.
3) Opracowywanie ognisk epidemicznych i przypadków chorób szczególnie
niebezpiecznych.
4) Zapobieganie szerzeniu siÄ™ chorób zakaźnych poprzez prowadzenie nadzoru
przeciwepidemicznego nad osobami chorymi, nosicielami, osobami zakażonych
bezobjawowo i ozdrowieńcami oraz osobami z ich otoczenia.
5) Monitorowanie zagrożeń oraz przygotowanie planu postepowania przeciwepidemicznego
na wypadek wystÄ…pienia zachorowaÅ„ na szczególnie niebezpieczne choroby zakaźne.
6) Realizacja programów profilaktycznych wybranych chorób zakaźnych przewidzianych
do eliminacji (polio, odra, różyczka).
7) Nadzór nad zakażeniami zakÅ‚adowymi oraz wspóÅ‚praca z placówkami lecznictwa
zamkniętego i otwartego w zakresie ich profilaktyki.
8) Prowadzenie magazynu szczepionek i dystrybucja preparatów szczepionkowych oraz
nadzór nad gospodarka preparatami szczepionkowymi w punktach szczepieÅ„.
9) Nadzór nad realizacjÄ… szczepieÅ„ ochronnych przez Å›wiadczeniodawców na terenie
powiatu.
10) Prowadzenie postÄ™powaÅ„ w stosunku do osób uchylajÄ…cych siÄ™ od realizacji
obowiązkowych szczepień ochronnych.
11) Monitorowanie wystÄ™powania Niepożądanych Odczynów Poszczepiennych.
12) Sprawowanie nadzoru nad stanem sanitarno-higienicznym zakÅ‚adów leczniczych.
13) Nadzór nad bezpieczeÅ„stwem epidemiologicznym przeprowadzanych zabiegów
medycznych w placówkach sÅ‚użby zdrowia oraz monitoring zagrożeÅ„ epidemicznych.
14) ObsÅ‚uga krajowych systemów nadzoru epidemicznego i kontroli chorób zakaźnych.
15) Sprawowanie nadzoru nad prawidÅ‚owoÅ›ciÄ… procesów dezynfekcji i sterylizacji,
dezynsekcji i deratyzacji oraz postępowania z odpadami niebezpiecznymi w zakładach
leczniczych.
16) Inicjowanie, organizowanie i przeprowadzanie szkoleń dla personelu medycznego w
dziedzinie zwalczania i profilaktyki chorób zakaźnych, dezynfekcji i sterylizacji oraz
szczepień ochronnych.
17) WspóÅ‚praca z Powiatowym Lekarzem Weterynarii w zakresie zwalczania chorób
odzwierzęcych u ludzi.
18) wspóÅ‚praca ze sÅ‚użbami, inspekcjami oraz jednostkami naukowo-badawczymi w zakresie
podejmowania działań nadzoru epidemiologicznego nad chorobami zakaźnymi
19) Szerzenie oÅ›wiaty zdrowotnej, wspóÅ‚dziaÅ‚anie z organami administracji samorzÄ…dowej,
Å›rodkami masowego przekazu i innymi komórkami organizacyjnymi Powiatowej Stacji
w zakresie zwalczania chorób zakaźnych.
5. Zadania Sekcji Nadzoru nad Bezpieczeństwem Żywności i Żywienia:
1) Zatwierdzanie i dokonywanie wpisów do rejestru zakÅ‚adów produkujÄ…cych i
wprowadzajÄ…cych żywność do obrotu - podlegajÄ…cych urzÄ™dowej kontroli organów
państwowej inspekcji sanitarnej.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
10
2) Kontrola przestrzegania przepisów okreÅ›lajÄ…cych wymagania higieniczne i zdrowotne w
zakresie produkcji oraz wprowadzania do obrotu Å›rodków spożywczych, materiaÅ‚ów i
wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnoÅ›ciÄ….
3) Prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu
sanitarno-technicznego.
4) Opracowywanie, dokumentowanie i likwidacja ognisk zbiorowych zatruć pokarmowych
we wspóÅ‚pracy z innymi komórkami.
5) Ocena stopnia wdrożenia i skuteczności funkcjonowania zasad GHP, GMP i systemu
analizy zagrożeÅ„ i krytycznych punktów kontroli HACCP w nadzorowanych obiektach;
6) Prowadzenie ocen jakości i sposobu żywienia w określonych grupach ludności w
zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego.
7) Nadzór nad substancjami dodatkowymi w żywnoÅ›ci, suplementami diety, żywnoÅ›ciÄ…
wzbogacaną, żywność dla określonych grup.
8) Ocena prawidÅ‚owoÅ›ci znakowania produktów spożywczych, i wyrobów przeznaczonych
do kontaktu z żywnością.
9) Nadzór nad bezpieczeÅ„stwem produkcji pierwotnej żywnoÅ›ci pochodzenia roÅ›linnego.
10) Nadzór nad rolniczym handlem detalicznym produktów pochodzenia roÅ›linnego.
11) Prowadzenie postÄ™powania w ramach systemów szybkiego ostrzegania o
niebezpiecznych produktach żywnościowych i nie żywnościowych RASFF i RAPEX.
12) Podejmowanie działań w wyniku otrzymanych informacji dotyczących niewłaściwego
stanu sanitarnego.
13) Kontrola wymagaÅ„ prawnych wobec wprowadzanych do obrotu grzybów i przetworów
grzybowych oraz dopuszczenie do obrotu przez grzyboznawcÄ™ grzybów Å›wieżych i
suszonych.
14) Podejmowanie działań w ramach urzędowej kontroli i monitoringu żywności, w tym
pobieranie próbek żywnoÅ›ci, materiaÅ‚ów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z
żywnością do badań laboratoryjnych.
15) Kontrola przestrzegania przepisów zawartych w rozporzÄ…dzeniach Parlamentu
Europejskiego i Rady w zakresie:
- genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy oraz w zakresie identyfikacji
organizmów genetycznie zmodyfikowanych w żywnoÅ›ci oraz znakowania żywnoÅ›ci
genetycznie zmodyfikowanej;
- dotyczÄ…cego możliwoÅ›ci Å›ledzenia i etykietowania organizmów zmodyfikowanych
genetycznie oraz możliwoÅ›ci Å›ledzenia żywnoÅ›ci i produktów paszowych
wyprodukowanych z organizmów zmodyfikowanych genetycznie;
- transgranicznego przemieszczania organizmów genetycznie zmodyfikowanych
przeznaczonych do bezpośredniego wykorzystania jako żywność.
16) Kontrola warunków stosowania oÅ›wiadczeÅ„ żywieniowych i zdrowotnych w żywnoÅ›ci.
17) WspóÅ‚praca z innymi sÅ‚użbami urzÄ™dowej kontroli żywnoÅ›ci w ramach kompetencji i
zawartych porozumień oraz z innymi organami samorządu.
18) Prowadzenie dziaÅ‚aÅ„ doraźnych na podstawie wytycznych GÅ‚ównego Inspektora
Sanitarnego oraz PaÅ„stwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego.
19) Upowszechnianie wiedzy o zasadach racjonalnego żywienia, promocja zdrowia w
dziedzinie higieny żywności i żywienia.
20) prowadzenie działań w systemie TRACES-NT,
21) opracowanie danych do raportów rocznych ze zintegrowanego wieloletniego planu
kontroli dla Polski-MANCP,
22) realizowanie zagadnień związanych z misjami Dyrektoriatu SANTE F Komisji
Europejskiej.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
11
23) WspóÅ‚udziaÅ‚ w opiniowaniu projektów i w odbiorze przejmowanych pod nadzór
obiektów żywnoÅ›ciowo - żywieniowych oraz uczestnictwo w kontrolach odbiorowych
obiektów w zwiÄ…zku ze zmianÄ… użytkownika.
24) Prowadzenie systemów informacyjnych i baz danych dotyczÄ…cych nadzoru nad
bezpieczeństwem żywności.
6. Zadania Sekcji Higieny Åšrodowiska:
1) Sprawowanie bieżącego nadzoru nad:
a) stanem sanitarnym i przestrzeganiem wymagań higienicznych i zdrowotnych w
obiektach i urządzeniach użyteczności publicznej,
b) stanem sanitarno-higienicznym zakÅ‚adów leczniczych, w tym przestrzegania procedur
dotyczących utrzymania czystości, gospodarki odpadami medycznymi i postępowaniem
z bieliznÄ… medycznÄ…,
c) stanem sanitarnym miejscowoÅ›ci, tras i obiektów wczasowo – turystycznych,
d) warunkami świadczenia usług w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych, odnowy
biologicznej i tatuażu,
e) przestrzeganiem wymagań określonych w ustawie z dnia 15 września 2017 r. o ochronie
zdrowia przed następstwami korzystania z solarium,
f) postępowaniem z bielizną, gospodarką z odpadami komunalnymi i medycznymi,
dekontaminacją, dezynsekcją, deratyzacją w celu ochrony przed zakażeniami i
chorobami zakaźnymi,
g) warunkami sanitarno – higienicznymi w zakÅ‚adach (domach) pogrzebowych z
uwzględnieniem właściwego postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi,
h) stanem urządzeń służących do zaopatrywania ludności w wodę do picia i na potrzeby
gospodarcze oraz wydawania zgody na zastosowanie materiaÅ‚ów, wyrobów, preparatów
w instalacjach i urządzeniach służących do uzdatniania i przesyłania wody.
2) Prowadzenie nadzoru nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami okazjonalnie
wykorzystywanymi do kąpieli oraz jakością wody w tych obiektach.
3) Prowadzenie monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi w
szczególnoÅ›ci poprzez:
a) sporzÄ…dzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody,
b) pobór próbek do badaÅ„ fizyko-chemicznych i bakteriologicznych,
c) wykonywanie badaÅ„ i pomiarów,
d) kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych,
e) sporzÄ…dzanie ocen, raportów i komunikatów dla organów rzÄ…dowych,
administracyjnych i ludności,
f) prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu,
g) szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz,
h) prowadzenie bazy danych Woda-Excel.
4) Monitoring jakości wody ciepłej w celu wykrywania bakterii Legionella sp. w obiektach
użyteczności publicznej oraz zamieszkania zbiorowego.
5) Prowadzenie postępowania i wydawanie decyzji na transport zwłok na terenie kraju, na
przeprowadzenia ekshumacji oraz postanowień dotyczących sprowadzania zwłok z
zagranicy.
6) Wydawanie opinii w sprawach organizacji imprez masowych i nadzór nad nimi.
7) Opiniowanie regulaminów utrzymania czystoÅ›ci i porzÄ…dku w gminach.
8) Sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w środkach transportu
komunikacji publicznej.
9) Kontrola speÅ‚nienia przez podmiot kontrolowany obowiÄ…zków, o których mowa w art. 23r
ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, a także może być
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
12
kontrolowane speÅ‚nianie przez podmiot kontrolowany obowiÄ…zku, o którym mowa w art.
23r ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
10) Podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku występowania uciążliwości lub
zagrożeń środowiskowych.
7. Zadania Stanowiska Nadzoru nad Chemikaliami i Åšrodowiska Pracy:
1) Nadzór nad stanem higieniczno – sanitarnym zakÅ‚adów pracy oraz warunkami
zdrowotnymi Å›rodowiska pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych,
zakaźnych i innych chorób zwiÄ…zanych z warunkami pracy.
2) Prowadzenie postÄ™powaÅ„ i dokumentacji w sprawach chorób zawodowych i
przygotowywanie w tych sprawach projektów decyzji administracyjnych.
3) Kontrola przestrzegania przez producentów, importerów, osoby wprowadzajÄ…ce do
obrotu, stosujÄ…ce lub eksportujÄ…ce substancje chemiczne, ich mieszaniny lub wyroby w
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich
mieszaninach obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z tej ustawy oraz z rozporzÄ…dzeÅ„ Wspólnot
Europejskich w niej wymienionych.
4) Kontrola przestrzegania przepisów dotyczÄ…cych wprowadzania do obrotu produktów
biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w dziaÅ‚alnoÅ›ci zawodowej.
5) Kontrola wprowadzania do obrotu detergentów i substancji powierzchniowo czynnych
dla detergentów.
6) Ocena narażenia zawodowego na substancje, preparaty lub procesy technologiczne o
dziaÅ‚aniu rakotwórczym lub mutagennym w Å›rodowisku pracy oraz nadzór nad stanem
zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki.
7) Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu prekursorów narkotykowych kategorii 2 i 3
zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami prawnymi.
8) Opracowywanie ocen stanu sanitarnego zakÅ‚adów pracy oraz zagadnieÅ„ problemowych
dotyczących środowiska pracy.
9) Wykorzystywanie wyników laboratoryjnych badaÅ„ Å›rodowiska pracy w ramach bieżącego
nadzoru sanitarnego.
10) Ocena warunków higieniczno–sanitarnych pracowników zatrudnionych przy stosowaniu,
dystrybucji i przechowywaniu Å›rodków ochrony roÅ›lin.
11) Realizacja zagadnieÅ„ problemowych w dziedzinie profilaktyki chorób zawodowych.
12) Promocja zdrowia w zakładach pracy.
13) Nadzór nad prowadzeniem badaÅ„ profilaktycznych pracowników zakÅ‚adów pracy.
14) Zapobieganie i eliminowanie negatywnego wpÅ‚ywu czynników uciążliwych i
szkodliwych dla zdrowia, w tym: czynników fizycznych, chemicznych oraz
biologicznych.
15) Sporządzanie opracowań dotyczących środowiska pracy.
16) Prowadzenie ewidencji i dokumentacji zakÅ‚adów pracy podlegÅ‚ych nadzorowi.
17) Prowadzenie rejestrów i ewidencji dotyczÄ…cych chorób zawodowych.
18) WspóÅ‚udziaÅ‚ w akcji ratowniczej w sytuacjach awaryjnych, poÅ‚Ä…czonych ze skażeniem
środowiska w zakresie dotyczącym stopnia i rodzaju narażenia.
19) WspóÅ‚praca z paÅ„stwowÄ… inspekcjÄ… pracy, inspekcjÄ… weterynaryjnÄ…, inspekcjÄ… handlowÄ….
20) Nadzór nad przestrzeganiem zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej Å›rodków zastÄ™pczych lub nowych substancji psychoaktywnych
w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
21) Prowadzenie rejestru przypadków zatruć Å›rodkami zastÄ™pczymi lub nowymi substancjami
psychoaktywnymi, w tym zgonów.
22) Kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziaÅ‚aniu
narkomanii, dotyczÄ…cych prowadzenia przez przedsiÄ™biorców dziaÅ‚alnoÅ›ci w zakresie
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
13
wytwarzania, przetwarzania, przerabiania, przywozu, wywozu, wewnÄ…trzwspólnotowej
dostawy lub wewnÄ…trzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej
substancji psychoaktywnej, w tym w postaci mieszaniny lub w wyrobie.
23) Kontrola przestrzegania przepisów okreÅ›lajÄ…cych wymagania higieniczne i zdrowotne w
zakresie produkcji, wprowadzania do obrotu oraz stosowaniem w działalności
zawodowej produktów kosmetycznych.
24) Pobieranie próbek produktów kosmetycznych do badaÅ„ laboratoryjnych w ramach
urzÄ™dowej kontroli kosmetyków.
25) Podejmowanie dziaÅ‚aÅ„ w ramach systemu RAPEX dotyczÄ…cych produktów
kosmetycznych.
26) Kontrola przestrzegania przepisów dotyczÄ…cych wymagaÅ„ okreÅ›lonych w przepisach o
zawartoÅ›ci niektórych substancji w dymie papierosowym.
27) Kontrola przestrzegania przepisów ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o mikroorganizmach
i organizmach genetycznie zmodyfikowanych w zakresie warunków dotyczÄ…cych
higieny pracy w zakładach inżynierii genetycznej;
28) Kontrola speÅ‚nienia przez podmiot kontrolowany obowiÄ…zków, o których mowa w art. 23r
ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, a także może być
kontrolowane speÅ‚nianie przez podmiot kontrolowany obowiÄ…zku, o którym mowa w art.
23r ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
8. Zadania Stanowiska ds. Higieny Dzieci i Młodzieży:
1) Sprawowanie nadzoru bieżącego nad warunkami higieniczno – sanitarnymi oraz
zdrowotnymi w szkoÅ‚ach, innych placówkach oÅ›wiatowo-wychowawczych,
opiekuńczych oraz internatach, ośrodkach wypoczynku dla dzieci i młodzieży.
2) Ocena prawidłowości oświetlenia i mikroklimatu pomieszczeń do nauki i
przystosowania mebli szkolnych i przedszkolnych do wzrostu dzieci i młodzieży.
3) Kontrola przestrzegania wymagań dot. procesu nauczania wraz z oceną rozkładu zajęć
lekcyjnych.
4) Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczÄ…cych substancji i
preparatów chemicznych znajdujÄ…cych siÄ™ w szkolnych pracowniach chemicznych.
5) Sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów dotyczÄ…cych wyposażenia
placówek w odpowiedni sprzeÄ™t i urzÄ…dzenia sportowo-rekreacyjne.
6) Sprawowanie nadzoru w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w warsztatach
szkolnych oraz stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
7) Kontrola pod wzglÄ™dem higieniczno-sanitarnym obiektów przeznaczonych na
wypoczynek letni i zimowy dla dzieci i młodzieży .
8) Wykonywanie prac problemowych zleconych przez PaÅ„stwowego Wojewódzkiego
Inspektora Sanitarnego i GÅ‚ównego Inspektora Sanitarnego dotyczÄ…cych higieny pracy
ucznia i środowiska szkolnego.
9) WspóÅ‚praca z organami administracji oÅ›wiatowej, szkolnÄ… sÅ‚użbÄ… zdrowia i innymi
instytucjami i organizacjami zajmujÄ…cymi siÄ™ wychowaniem i ochronÄ… zdrowia dzieci
i młodzieży.
9. Stanowisko ds. Profilaktyki Zdrowotnej inicjuje, organizuje, prowadzi, koordynuje i
nadzoruje działalność oświatowo-zdrowotną w dziedzinie zdrowia publicznego na terenie
powiatu sępoleńskiego, w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań zdrowotnych,
poprzez:
1) Inicjowanie i wytyczanie kierunków dziaÅ‚aÅ„ zmierzajÄ…cych do zaznajomienia
społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, pobudzanie aktywności
społecznej do działań na rzecz własnego zdrowia poprzez:
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
14
a) okreÅ›lanie kierunków tematycznych,
b) promowanie, wdrażanie i realizacjÄ™ programów i przedsiÄ™wzięć prozdrowotnych,
c) badanie poziomu wiedzy i zachowań zdrowotnych populacji ludzkich w ich
środowiskach,
d) określanie środowisk i zasięgu ich oddziaływania,
e) ewaluację efektywności realizowanych przedsięwzięć zdrowotnych,
f) wypracowywanie metod i form oddziaływania, w tym opracowywanie scenariuszy
imprez, wystaw, itp.
g) promowanie programów prozdrowotnych,
h) monitorowanie przedsięwzięć prozdrowotnych,
i) poszukiwanie sojuszników do realizacji zadaÅ„,
j) systematyczny rozwój bazy pomocy metodycznych i informacyjno-edukacyjnych,
2) Prowadzenie szkoleń z zakresu metodyki oświaty zdrowotnej.
3) Utrzymywanie staÅ‚ej wspóÅ‚pracy z organami administracji samorzÄ…dowej, instytucjami
publicznymi, organizacjami społecznymi i środkami masowego przekazu i sektorem
prywatnym na rzecz oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia.
4) Udzielanie metodycznego i merytorycznego wsparcia placówkom realizujÄ…cym zadania
z zakresu promocji zdrowia.
5) Zapewnienie metodycznej pomocy dla komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji w
zakresie realizacji zadań oświatowych wynikających z ustawy o PIS.
6) Dbanie o właściwe wykorzystanie bazy pomocy metodycznych i jej tworzenie na
potrzeby zadań w zakresie oświaty zdrowotnej.
7) OcenÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci oÅ›wiaty zdrowotnej prowadzonej przez szkoÅ‚y, placówki oÅ›wiatowowychowawcze, Å›rodki masowego przekazywania, zakÅ‚ady lecznicze, oraz inne podmioty,
instytucje i organizacje prowadzące działalność w zakresie oświaty zdrowotnej.
§15
1.Sekcja Ekonomiczna i Administracyjna realizuje obsługę finansową i administracyjną
Powiatowej Stacji:
1) w zakresie ekonomiczno-finansowym
a) prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej w Powiatowej Stacji zgodnie z
ustawą o rachunkowości;
b) prowadzenie kasy;
c) wstÄ™pna kontrola dokumentów ksiÄ™gowych pod wzglÄ™dem prawidÅ‚owoÅ›ci opisów
merytorycznych, legalności operacji i zgodności rachunkowej przed dokonaniem zapłaty;
d) ewidencja i rozliczanie dochodów budżetowych;
e) terminowe wysyłanie upomnień w ramach windykacji należności;
f) wystawianie tytuÅ‚ów wykonawczych;
g) opracowywanie dokumentów umorzeniowych, wzglÄ™dnie odroczeÅ„ lub rozÅ‚ożenia na raty
spłaty należności;
h) rozliczanie inwestycji;
i) opracowywanie i aktualizacja planów finansowych Powiatowej Stacji w ujÄ™ciu
tradycyjnym oraz zadaniowym;
j) sporzÄ…dzanie sprawozdaÅ„ z wydatków i dochodów budżetowych;
k) sporządzanie analiz z wykonania budżetu;
l) sporzÄ…dzanie bilansu;
Å‚) sporzÄ…dzanie na informatycznych noÅ›nikach danych list wynagrodzeÅ„ pracowników oraz
prowadzenie kart wynagrodzeń;
m) sporzÄ…dzanie raportów imiennych i deklaracji do ZakÅ‚adu UbezpieczeÅ„ SpoÅ‚ecznych
(dokumenty rozliczeniowe);
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
15
n) prowadzenie dokumentacji dotyczÄ…cej zasiÅ‚ków chorobowych, opiekuÅ„czych,
macierzyńskich, świadczeń rehabilitacyjnych oraz ich rozliczanie;
o) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym
pracowników i czÅ‚onków ich rodzin;
p) przygotowywanie dokumentacji potrzebnej do ustalania rent i emerytur dla pracowników,
w tym obliczanie kapitału początkowego;
q) prowadzenie ewidencji druków Å›cisÅ‚ego zarachowania;
r) prowadzenie rejestru pobranych bloczków mandatowych;
s) obsługa budżetu Powiatowej Stacji w systemie TREZOR;
t) wspóÅ‚praca z komórkami organizacyjnymi w zakresie wykonywania budżetu Powiatowej
Stacji.
2) w zakresie administracyjnym:
a) organizowanie usług zewnętrznych w zakresie administracyjno-biurowym;
b) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z zawieraniem umów ubezpieczenia majÄ…tku staÅ‚ego i
ruchomego oraz odpowiedzialności cywilnej;
c) zaopatrywanie komórek organizacyjnych w artykuÅ‚y biurowe, Å›rodki czystoÅ›ci, odzież
ochronnÄ… i roboczÄ…;
d) obsługa korespondencji i przesyłek pocztowych;
e) prowadzenie ewidencji pieczątek i pieczęci;
f) prowadzenie sekretariatu Powiatowego Inspektora;
g) prowadzenie ewidencji kosztów eksploatacyjnych;
h) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z ruchem majÄ…tku Powiatowej Stacji, jego ewidencjÄ… i
inwentaryzacjÄ…;
i) realizowanie zamówieÅ„ prasy, książek, biuletynów, norm po akceptacji Dyrektora
Powiatowej Stacji;
j) prowadzenie skÅ‚adnicy akt i nadzór nad prowadzeniem archiwizacji dokumentacji;
k) utrzymywanie w należytym stanie technicznym i estetycznym obiektu budowlanego
będącego w zarządzaniu Powiatowej Stacji, poddawanie okresowym kontrolom oraz
prowadzenie książki obiektu budowlanego;
l) zapewnienie sprawności działania sprzętu, aparatury i urządzeń technicznych będących
na wyposażeniu Powiatowej Stacji;
ł) organizacja usług związanych z ochroną majątku Powiatowej Stacji;
m) nadzór nad funkcjonowaniem sprzÄ™tu komputerowego, wewnÄ™trznÄ… sieciÄ… informatycznÄ…,
nad bezpieczeÅ„stwem systemów informatycznych;
n) zabezpieczenie przewozu drogowego osób lub rzeczy w ramach prowadzonej
działalności Powiatowej Stacji;
o) realizowanie procedur dotyczÄ…cych zamówieÅ„ publicznych zgodnie z ustawÄ… Prawo
zamówieÅ„ publicznych, w tym udziaÅ‚ w pracach komisji przetargowych oraz
przygotowywanie i opracowywanie dokumentacji przetargowej;
p) planowanie i realizacja wydatków inwestycyjnych w trybie przepisów o zamówieniach
publicznych;
q) przeprowadzanie przetargów dotyczÄ…cych zbycia skÅ‚adników rzeczowych majÄ…tku
ruchomego Powiatowej Stacji.
3) w zakresie spraw pracowniczych:
a) zarzÄ…dzanie danymi dotyczÄ…cymi skÅ‚adników wynagrodzenia pracowników, nagród
jubileuszowych, dodatkowego wynagrodzenia rocznego;
b) prowadzenie ewidencji czasu pracy;
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
16
c) ewidencjonowanie urlopów oraz czasowej niezdolnoÅ›ci do pracy;
d) kontrolowanie porzÄ…dku i dyscypliny pracy;
e) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z przeglÄ…dem kadrowym;
f) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z doksztaÅ‚caniem zawodowym pracowników;
g) prowadzenie rejestrów oraz wydawanie legitymacji sÅ‚użbowych, upoważnieÅ„ do
przeprowadzania kontroli i legitymacji ubezpieczeniowych;
h) wystawianie zaświadczeń o zatrudnieniu;
i) prowadzenie spraw zwiÄ…zanych z nagradzaniem i karaniem pracowników;
j) opracowywanie harmonogramu pracy Stacji;
k) opracowywanie regulaminu pracy;
l) opracowywanie projektów regulaminów wewnÄ™trznych, instrukcji oraz imych aktów
normatywnych;
m) opracowywanie sprawozdań dotyczących działalności Stanowiska;
n) wspóÅ‚praca z samodzielnym stanowiskiem pracy ds. BHP w zakresie profilaktycznej
opieki zdrowotnej, w szczególnoÅ›ci przy organizowaniu okresowych badaÅ„ lekarskich
pracowników;
4) w zakresie obsługi informatycznej:
a) wdrażanie technik i systemów informatycznych w komórkach organizacyjnych Stacji;
b) utrzymanie prawidłowego stanu technicznego sprzętu komputerowego;
c) koordynacja działalności powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie
wdrażania i funkcjonowania technik oraz systemów informatycznych;
d) administrowanie sieci komputerowej oraz prowadzenie nadzoru nad pracÄ… sieci
informatycznej i sprzętu informatycznego w Stacji;
e) obsługa strony internetowych oraz Biuletynu Informacji Publicznej - Powiatowej Stacji;
f) przygotowanie programów i opracowywanie systemów majÄ…cych na celu usprawnienie
pracy Powiatowej Stacji;
2. Samodzielne Stanowisko Pracy - GÅ‚ówny KsiÄ™gowy realizuje merytoryczny nadzór nad
dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… ekonomicznÄ… i finansowÄ… Powiatowej Stacji, w szczególnoÅ›ci:
1) Opracowywanie planów finansowych w zakresie dochodów, wydatków, zatrudnienia,
inwestycji, wniosków w sprawie zmiany tych planów oraz ich realizacji w sferze budżetu i
gospodarki pozabudżetowej, także w układzie zadaniowym.
2) Racjonalne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na wykonanie zadań
wynikajÄ…cych z planów i dziaÅ‚alnoÅ›ci statutowej.
3) Prowadzenie rachunkowości Powiatowej Stacji.
4) Kontrola i nadzór w zakresie prawidÅ‚owej realizacji operacji gospodarczych i finansowych
w odniesieniu do planu finansowego.
5) Wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi.
6) Dokonywanie analiz ekonomicznych i tematycznych analiz okresowych ze szczególnym
uwzglÄ™dnieniem ksztaÅ‚towania siÄ™ kosztów wg miejsc ich powstawania oraz
przedstawienie wniosków wynikajÄ…cych z tych analiz.
7) Koordynacja problematyki finansowo – ekonomicznej komórek organizacyjnych
Powiatowej Stacji.
8) SporzÄ…dzanie sprawozdawczoÅ›ci budżetowej okreÅ›lonej przez Ministra Finansów w
porozumieniu z Prezesem GÅ‚ównego UrzÄ™du Statystycznego.
9) Obliczanie wynagrodzeÅ„ oraz innych należnoÅ›ci pracowniczych – rozliczenie należnych
podatków zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami na podstawie prawidÅ‚owo prowadzonych
ewidencji analitycznych.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
17
10) Prowadzenie dokumentacji finansowo-księgowej i ksiąg rachunkowych zgodnie z
obowiÄ…zujÄ…cym prawem.
11) Regulowanie podatków oraz innych opÅ‚at.
12) Rozliczanie funduszy celowych.
13) Kształtowanie i realizacja założeń kontroli zarządczej w Powiatowej Stacji.
3. Samodzielne stanowisko pracy Radcy Prawnego realizuje zadania w zakresie obsługi
prawnej:
1) Udzielanie opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.
2) Informowanie Dyrektora Stacji i kierowników komórek organizacyjnych o zmianach w
obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania Stacji oraz interpretowanie
przepisów i prowadzenie szkoleÅ„ w tym zakresie.
3) Informowanie Dyrektora o uchybieniach w działalności Powiatowej Stacji w zakresie
przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień.
4) Opiniowanie projektów decyzji, postanowieÅ„ i innych rozstrzygnięć w postÄ™powaniu
administracyjnym oraz nadzór nad prowadzeniem postÄ™powania administracyjnego i
egzekucyjnego.
5) kompletowanie zbioru przepisów prawnych i podrÄ™cznej biblioteki fachowej;
6) Opiniowanie regulaminów i zarzÄ…dzeÅ„ Dyrektora Stacji.
7) Opiniowanie umów z zakresu prawa cywilnego, rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™.
8) Opracowywanie pozwów, pism procesowych oraz apelacji i innych Å›rodków zaskarżenia.
9) Występowanie w charakterze pełnomocnika Powiatowej Stacji w postępowaniu
sÄ…dowym, administracyjnym oraz przed innymi organami orzekajÄ…cymi.
10) Nadzór prawny nad egzekucjÄ… należnoÅ›ci Powiatowej Stacji.
11) Opracowywanie sprawozdań, ocen i analiz w sprawach leżących w zakresie zadań Radcy
Prawnego w Powiatowej Stacji.
4. Zadania realizowane:
1) przez SpecjalistÄ™ ds. Systemu JakoÅ›ci, polegajÄ… w szczególnoÅ›ci na:
a) nadzorowaniu realizacji polityki zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ… komórek organizacyjnych
pracujÄ…cych w systemie jakoÅ›ci w aspekcie wymagaÅ„ normy PN – EN ISO/IEC 17025:
2005 oraz PN – EN ISO/IEC 17020:2012;
b) nadzór nad wdrożeniem i stosowaniem procedur i instrukcji ogólnych, technicznych
oraz kontrolnych;
c) planowaniu i przygotowaniu przeglÄ…dów zarzÄ…dzania;
d) zarzÄ…dzaniu programem audytów;
e) nadzorowaniu pracy auditorów wewnÄ™trznych;
f) zarzÄ…dzaniu dokumentacjÄ… systemowÄ…;
g) planowaniu i prowadzeniu szkoleÅ„ w zakresie systemów jakoÅ›ci;
h) koordynacja spraw zwiÄ…zanych z kontrolÄ… zarzÄ…dczÄ… Powiatowej Stacji.

2) w zakresie archiwizacji dokumentów:
a) wspóÅ‚praca z komórkami organizacyjnymi i samodzielnymi stanowiskami pracy w
zakresie właściwego przygotowywania przekazywanych akt do Archiwum Zakładowego,
b) prowadzenie składnicy akt;
c) bieżący nadzór wykonywania czynnoÅ›ci kancelaryjnych, szczególnoÅ›ci w zakresie
właściwego znakowania spraw i prowadzenia akt spraw;
d) przyjmowanie, przechowywanie, ewidencjonowanie oraz zabezpieczanie dokumentacji
archiwalnej;
e) udostępnianie dokumentacji archiwalnej;
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
18
f) inicjowanie brakowania oraz brakowanie dokumentacji niearchiwalnej;
g) przekazywanie materiaÅ‚ów archiwalnych do archiwum paÅ„stwowego;
h) przeprowadzanie szkoleÅ„ dla pracowników w zakresie archiwizowania dokumentacji.
3) w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
a) kontrola warunków pracy oraz przestrzegania zasad i przepisów bezpieczeÅ„stwa i
higieny pracy w Powiatowej Stacji,
b) wspóÅ‚dziaÅ‚anie ze spoÅ‚ecznÄ… inspekcjÄ… pracy oraz organizacjami zwiÄ…zków zawodowych,
c) udziaÅ‚ w opracowywaniu wewnÄ™trznych zarzÄ…dzeÅ„, regulaminów i instrukcji ogólnych
dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy,
d) prowadzenie rejestrów dotyczÄ…cych wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób
zawodowych i podejrzeÅ„ o takie choroby, a także przechowywanie wyników badaÅ„
środowiska pracy,
e) komisyjne sporzÄ…dzanie protokoÅ‚ów wypadków przy pracy,
f) przeprowadzanie wstępnego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nowo
zatrudnionych pracowników oraz nadzór nad okresowymi szkoleniami z zakresu
bezpieczeństwa i higieny pracy,
g) sporzÄ…dzanie oceny ryzyka zawodowego dla poszczególnych stanowisk pracy.
4) w zakresie Obrony Cywilnej i Spraw Obronnych
a) planowanie zadań formacji OC,
b) aktualizacja planów obrony cywilnej,
c) utrzymanie funkcjonowania systemu łączności,
d) udział w treningach systemu wykrywania skażeń,
e) realizowanie funkcji doradczych i kontrolnych zwiÄ…zanych z przygotowaniem
Powiatowej Stacji i jej pracowników do dziaÅ‚aÅ„ w wypadku nadzwyczajnych zagrożeÅ„;
f) prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania zadań
obronnych w Powiatowej Stacji.
5) w zakresie Ochrony Informacji Niejawnych:
a) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
b) wytwarzanie, przetwarzanie, przekazywanie oraz przechowywanie dokumentów
zawierajÄ…cych informacje niejawne;
c) opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych i nadzorowanie jego realizacji;
d) kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych
informacji;
e) okresowa kontrola ewidencji, materiaÅ‚ów i obiegu dokumentów niejawnych;
f) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
g) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy lub
sÅ‚użby na stanowiskach, z którymi wiąże siÄ™ dostÄ™p do informacji niejawnych;
h) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających;
i) przekazywanie odpowiednio Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbie
Kontrwywiadu Wojskowego do ewidencji danych osób uprawnionych do dostÄ™pu do
informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poÅ›wiadczenia
bezpieczeÅ„stwa lub wobec których podjÄ™to decyzjÄ™ o cofniÄ™ciu poÅ›wiadczenia
bezpieczeństwa.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w SÄ™pólnie Kraj.
19
6) do zadaÅ„ Inspektora Ochrony Danych należy w szczególnoÅ›ci:
a) informowanie administratora oraz pracowników, którzy przetwarzajÄ… dane osobowe, o
obowiÄ…zkach spoczywajÄ…cych na nich na mocy RODO oraz innych przepisów Unii lub
państw członkowskich o ochronie danych, i doradzanie im w tej sprawie;
b) monitorowanie przestrzegania RODO, innych przepisów Unii lub paÅ„stw czÅ‚onkowskich
o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzajÄ…cego w
dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym:
c) podziaÅ‚ obowiÄ…zków,
d) szkolenie pracowników uczestniczÄ…cych w operacjach przetwarzania danych,
e) przeprowadzanie systematycznych audytów;
f) konsultacje w zakresie opracowywanej dokumentacji i procedur z zakresu ochrony
danych, rekomendowanie ich wdrażania i aktualizacji;
g) wspóÅ‚dziaÅ‚anie z administratorem danych w zakresie wdrożenia odpowiednich i
skutecznych Å›rodków technicznych jak również organizacyjnych majÄ…cych zabezpieczyć
dane osobowe;
h) konsultowanie identyfikacji ryzyka zwiÄ…zanego z przetwarzaniem danych, jego ocena
oraz podejmowanie działań minimalizujących ryzyko;
i) prowadzenie punktu kontaktowego dla osób zwracajÄ…cych siÄ™ o informacje na temat
przetwarzanych danych osobowych;
j) uprawnienia i odpowiedzialność oraz zakres działania Inspektora Ochrony Danych
określają odrębne regulacje prawne.
§16
1. Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pracowników wymienionych w § 3 ust. 2,
§ 4 oraz obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci Radcy Prawnego ustala Dyrektor.
2. Zakres indywidualnych obowiÄ…zków i czynnoÅ›ci pozostaÅ‚ych pracowników okreÅ›lajÄ… ich
bezpośredni przełożeni.
3. SzczegóÅ‚owe zakresy czynnoÅ›ci pracowników okreÅ›lajÄ… pracownicze karty kompetencyjne
oraz w zakresie obowiÄ…zków, uprawnieÅ„ i odpowiedzialnoÅ›ci
§17
IntegralnÄ… część niniejszego Regulaminu stanowi zaÅ‚Ä…cznik Nr 1 – Schemat organizacyjny PSSE
w SÄ™pólnie Kraj.
§18
Zmiany Regulaminu następują w trybie i na zasadach określonych dla jego ustalenia.



Opublikował: Informatyk ZUE GRABINSKI
Publikacja dnia: 02.11.2021
Podpisał: Elżbieta Estkowska
Dokument z dnia: 16.08.2019
Dokument oglÄ…dany razy: 3 377